Kitap Buluğul Meram Şerhi
Arapça Adı Buluğul Meram Min Edilleti'l Ahkam
Yazar İbni Hacer el-Askalânî
Tercüme Şerh Nureddin Itr
Yayınevi Tahlil Yayınları
Kağıt Cilt Sarı şamua kağıt, 4 Lüks Termo Deri Cilt
Sayfa Ebat 2.338 sayfa - 16x24 cm
Yayın Yılı 2021
Hadis Sayısı 1.564 Hadisi şerif arapça metni, Türkçe meali ve açıklası, çıkarılan hükümleri
Tahlil Yayınevi Buluğul Meram Şerhi kitabı nı incelemektesiniz.
3 cilt Buluğul Meram Şerhi kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku. O, insanı " alak "dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
Takdim
Buluğul Meram Allah Teâlâ'nın, müellifine ve telifine bereket lütfettiği kitaplardan biridir. Gerek hadis ilmi için ve gerekse fıkıh ilmi için vaz geçilemez kaynaklardan biridir. Ezberlenerek, ders kitabı şeklinde okunarak tedavülde kalmıştır. Müellifi İbni Hacer'in hadis seçimindeki isabeti ve onun hadis ilmindeki dirayeti kitap üzerindeki güvenilirliği artırmaktadır.
Asrımızın önemli hadis çalışmalarında ismi bulunan Nureddin ITR hocamızın şerhiyle çok daha pratik ve yararlı hâle gelen bu mübarek kitabı Türkçe'ye kazandırmayı bize lütfettiği için Allah'a hamd ediyoruz.
Nureddin ITR hocamızla kadim bağları bulunan muhterem hocamız M. Emin Saraç, hem eserin bu hâle gelmesindeki emeği hem de hocamızdan Türkçe'ye tercümesine izin lütfetmesindeki teşviki ile bizi cesaretlendirmişlerdir. Her iki hocamıza da minnet borçluyuz. Allah Teâlâ kendilerinden razı olsun.
Hadis ve fıkıh himmeti olanlar için önemli bir kaynak olan bu esere hizmeti bize lütfettiği için Rabb'imize hamd ediyor, muhtevasındaki ilimden layıkıyla yararlanmayı da nasip buyurmasını diliyoruz.
Tahlil Yayınları
Eser ve Müellifi Hakkında Birkaç Kelime
Elinizdeki tercümenin aslı Nureddin Itr kardeşimize aittir.
Nureddin Hocaefendi ile yarım asrı geçen kadim ve samimi bir dostluğumuz vardır. Ezher de talebe olduğumuz yıllarda ağırbaşlı, vakur, ciddi ve ihlaslı halleriyle dikkatimi çekmiş ve tanışmıştık. Daha sonra bilâhare öğrendiğime göre ondaki bu güzel hâller meğer nesl-i pâk-i Resul'den gelişinden, Hüseynî oluşundan imiş. Ezher'deki derslerin yanında, muhterem hocamız Şeyh Abdulvehhab Buhayrî merhumun evinde yapılan Buharî-i şerif derslerine de beraberce katılırdık.
Marifet iltifata tâbidir. Bu hocamız Suriye gibi ilme ve ulemaya iltifatın henüz kaybolmadığı feyizli ve bereketli bir ilim muhitinde bulunmakta, ahval ve akvaliyle, ilim ve irfanıyla, ihlas ve takvasıyla, irşat, tebliğ, tedris ve talimine devam etmektedir. Gerek üniversitelerde gerekse camilerde verdiği derslerle, ardından hayır dualarla kendisini yâd edecek talebeler yetiştirmektedir. Bu faaliyetlerinin yanında teliflerle de meşgul olmakta, kendisine sadaka-i cariye olacak ve ümmetin istifade edeceği kıymetli eserler bırakmaktadır. Allah uzun ömürler versin. Elinizdeki eser de onlardan biridir.
Bu kitap bir şerhtir. Bunun aslı meşhur hadis hafızı İbni Hacer el-Askalânî'ye ait "Bulûğu'l Merâm" adlı hadis kitabıdır. Bu kitap, son kısmındaki âdâb ve dua hadisleri istisna edilirse tamamı ahkâm hadisleridir. Kitap bu bapta ferîd, muhtasar ve müfid olduğu için Ezher'de ders kitabı olarak okutulagelmiştir.
Ahmet Davutoğlu hoca efendinin tespitine göre Bulûğul Merâm'a ilk şerh Şerafeddîn el-Mağribî tarafından yapılmıştır. Bunun çok geniş olduğunu düşünen San'ânî, kısaltarak ve bazı ilaveler yaparak yeniden tanzim etmiş ve Sübülü's-Selam adını vermiştir. Sübülü's-Selam'da ehl-i Sünnet ulemasınca muteber olmayan bazı görüşlerin yer aldığını gören Nur'ul Hasan da bunları çıkararak yeniden kaleme almıştır. Ahmet Davutoğlu hocaefendinin "Selamet Yolları" adıyla yaptığı Bulûğul Merâm şerhi ise isim benzerliğinden dolayı Sübülu s-Selam'ın tercümesi zannedilse de yeni bir teliftir. Nitekim kendisi, "Sübülu s-Selam'dan azamî derecede istifade etmeme rağmen eser yine de tercüme değil, âcizane kendi telifim oldu."1 diyerek buna açıklık getirmiştir. Bulûğu'l Merâm'ın en son şerhi ise Nureddin Itr dostumuzun İ'lâm'ül Enam adıyla yaptığı, Türkçesi elinizde bulunan kıymetli kitaptır.
Telifle iştigal edenlerin daha önce aynı bapta kaleme alınmış ilmî eserleri görmeleri, istifade etmeleri, daha da önemlisi önceki eserlerin eksik bıraktığını düşündüğü tarafları ikmal ve itmam etmeleri esastır. Nureddin Itr üstazımızın da bu yolu takip ettikten sonra eserini daha mükemmel tanzim ve terkip etmiş olduğunda şüphemiz yoktur. Bu yüzden bu kitabın tercüme edilerek dilimize kazandırılmasının ve Müslümanların istifadesine sunulmasının hayırlı bir hizmet olduğunu cân-ı gönülden ifade ederken okuyucuların Ahmet Davutoğlu hocanın şerhinden de müstağni kalamayacaklarını da ifade etmek isterim.
Kadın-erkek hepimiz dinimizin hükümlerini bilmeliyiz. Bilen insan bastığı yeri görerek yürüyen gibidir. Kendinden emindir. Bilmeyen de âmâ gibidir. Endişeli ve tedirgindir. Elbette. Çünkü bilenle bilmeyen bir olmadığı gibi görenle görmeyen de bir olmaz. Bilen kendini hatalardan ve haramlardan korur, bilmeyen de her an hataya ve şeytanın aldatmalarına maruzdur.
Bir zamanlar camilerde imamlarımız, vaizlerimiz ve kürsü hocalarımız derslerinde kitap takip ederler ve yeri geldikçe ibadetten ahlâka, muamelattan hadlere hepsini anlatırlar ve cemaatlerini yetiştirirlerdi. Şimdi maalesef bunlardan mahrumuz. Bundan dolayıdır ki Allah'ın hükümlerine teslimiyet, haramlardan korkma, hakka-hukuka riayet günden güne zayıflıyor. Mesela pek çok ailede, miras taksiminde artık Allah (c.c.)'ın taksimine rıza gösterilmiyor. Çünkü onlar bu hükümlerin “Allah'tan gelen birer farz” 2 olduğundan, miras ayetlerinin sonunda gelen: "İşte bunlar Allah'ın koyduğu sınırlardır. Kim Allah'a ve Resulü ne itaat ederse Allah onu zemininden ırmaklar akan cennetlere koyacaktır, orada devamlı kalıcıdırlar. İşte büyük kurtuluş budur. Kim de Allah'a ve Resulü'ne isyan eder ve sınırlarını aşarsa Allah onu içinde devamlı kalacağı bir ateşe sokar. Ve onun için alçaltıcı bir azap vardır."[1] fermanından habersizdir.
Selamet Yolları, l/H Nisa, 11
Her Müslüman'ın dinimizin hükümlerini bilmesi elbette elzemdir. Ama bundan da önemlisi Allah ve Resulü'nden gelene ihlas ve samimiyetle teslim olması, kendisine başka çıkış veya kaçış yolları aramamasıdır. Cenab-ı Hak teslimiyette taksiri olanlar hakkında şöyle buyuruyor: "Allah ve Resulü bir işe hüküm verdiği zaman iman etmiş bir erkek ve kadına o işi kendi isteklerine göre seçme hakkı yoktur. Her kim Allah ve Resulü ne karşı gelirse apaçık bir sapıklığa düşmüş olur."[2] "Hayır, Rabb'ine andolsun ki aralarında çıkan anlaşmazlıkta seni hakem kılıp sonra da verdiğin hükümde içlerinde hiçbir sıkıntı olmaksızın tam manasıyla onu kabullenmedikçe iman etmiş olmazlar."[3]
İşte bu ilmî ve amelî noksanlarımızın telâfisi için bilen ve bilmeyen herkesin üzerine düşeni yapması dinî bir vecibedir.
M. Emin Saraç
Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla
İslam dinini bizim için tamama erdiren Allah'a hamd olsun. Allah, insanların en hayırlısı olan, Kuran ile kendisini bir müjdeleyici ve uyarıcı olarak gönderdiği ve Kur'an'ı ayrıntısıyla açıklamak ve yorumlamak üzere Sünnet'i verdiği efendimiz Hz. Muhammed sallallahu aleyhi ve selleme, onun âline, ashabına ve iyilikle onlara uyanlara çokça salât ve selam eylesin!
Şüphesiz ki sözlerin en hayırlısı Allah'ın kitabı ve yolların en hayırlısı Hz. Muhammed sallallahu aleyhi ve selemin yoludur. İşlerin en kötüsü sonradan ortaya çıkanlarıdır. Her bidat sapıklıktır ve her sapıklık cehennemdedir.
Kuşkusuz Müslüman'ın hadis-i şeriflere, onları anlamaya, onlar hakkında derin bilgi sahibi olmaya ve onlarla nasıl amel edileceğini öğrenmeye özen göstermesi gerekir. Ahkâm hadislerini öğrenmek son derece ince bir konudur. Çünkü bu öğrenme; hadis ıstılahları kurallarını ve tenkit metodu usullerini kullanarak hadisin senet ve metin, kabul ve ret yönünden derinlemesine incelenmesini gerektirir. Hadisin râvileri, senedi ve metni incelenerek sahih, hasen veya zayıf olup olmadığı ortaya çıkartılır. Sonra hadis âlimlerinin bu hususta kullanmış oldukları yöntemleri, hadisleri tenkit ederken ve haklarında hüküm verirken kullandıkları kuralları bilmek, sonra da kelimeler, cümleler, lügat, irâb ve üslup açısından hadis metnini anlamaya özen göstermek lazımdır. Bundan sonra da hadislerin, hükümlere hangi yönlerden delalet ettiğini ortaya çıkarmak gerekir ki bu, söz konusu tüm araştırmaların en yüce amacıdır. Bu amaç da Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve selemin Sünneti'yle amel etmeye vesiledir ki bu en şerefli makamdır.
İmam, hafız, şeyhülislam Ahmed b. Ali b. Hacer el-Askalânî'nin Bulûğul Meram Min Edilleti'l-Ahkâm adlı eseri, hacim olarak bu bapta telif edilen kitapların en özlüsü ve en faydalı olanıdır. İbni Hacer hazretleri, onu ezberleyenin akranı arasında sivrilip temayüz etmesi, öğrenmeye yeni başlamış olanın yardım alması ve öğrenmede ileri seviyede olan isteklinin de feragat edemeyeceği bir kitap olması için eserini kapsamlı bir şekilde kaleme aldı. Böylece kitaptaki hadislerin ezberlenmesi ve her akıl sahibinin hem hadis hem de fıkıh yönünden onu çalışıp mütalaa etmeye özen göstermesi, bu kitabın şanına layık oldu. Böylelikle kitaba yapılan şerhler çoğaldı, öğrenciler ve âlimlerden oluşan araştırmacıların himmet ve gayretleri ona yöneldi.
Allâme Muhammed b. İsmail el-Emîr es-San'ânî'nin (v. 1182 h.) telif etmiş olduğu Sübülü's-Selam Şerhu Bulûğu'l-Merâm adlı eseri ilim talipleri arasında meşhur oldu. San anî bu eserini, Kadı Huseyn b. Muhammed el-Magribî için el-Bedru't-Temâm Şerhu Bulûğu'l-ü Merâm adlı kitabının bir özeti olarak hazırlamıştır. Çünkü Sübülü's-Selam, Ezher Üniversitesi nin son olarak hazırlamış olduğu müfredat programlarında öğrenciler için tayin edilmiş olan bir eserdir. Bu hususa ek olarak, söz konusu eser Ezher dışındaki fakültelerin müfredat programlarında da hadis öğrenimi için tahsis edilmiştir. Çünkü müfredat programlarını hazırlayanlar, ahkâm hadisleri öğretimi için müfredat programı yaptıkları zaman özet olarak hazırlanmış, kolay anlaşılan bir kitaba ihtiyaç duydular ve Sübülü's-Selam kitabı bu amaca diğerlerinden daha yakın görüldü.
Fakat Sübülü's-Selam kitabını okuyup irdeleyen kişi onun kendisinden amaçlanan şeyi gerçekleştirmede tam olarak yeterli olmadığını kesin bir şekilde anlar. Çünkü eserde, rivayet ve dirayet olarak hadis sahasına ilişkin teknik bilgiler ihmal edilmiş, hadisi delalet ettiği manaya uygun olarak anlamada gerekli olan bilgiler, hadisin delaleti ve manaları konusunda fakihlerin ortaya koyduğu görüşlere dair nakiller tam olarak ve titizlikle incelenmemiş, eksik kalmıştır.
Medine'de hadis dersi vermeye başlar başlamaz hemen bazı seçilmiş hadisleri öğreten kitaplar hazırladık. Bu kitaplar üniversite tarafından basıldı ve öğrencilerin sıkça kullandığı kitaplar hâline geldi. Söz konusu kitapları değişik üniversiteler ve çevrelerdeki önde gelen akıl sahibi âlimlere de arz ettik ve söz konusu faziletli dostlar tarafından övgüye mazhar oldu. Hamd ve minnet Allah'a aittir. Yüce Allah'tan bu amelin kabulünü ve nimetini tamama erdirmesini niyaz ederim.
Söz konusu eserlerin faydasının yaygınlaştırılmasına ihtiyaç olduğu için Buluğul Meram kitabının tümünün, hazırlamış olduğumuz söz konusu kitapların metoduna uygun olarak şerh edilmesi yönündeki istekler iyice arttı. Çünkü insanlar arasında, doğru yoldan sapmış ve yazarlarının kendi anlayışlarının kabule şayan ve doğru olduğu zannından başka bir delile dayanmadıkları, içinde birçok bozuk ve zayıf anlayışın bulunduğu görüşlerini zorla insanlara kabul ettirmeye çalıştıkları birçok kitap yaygınlaşmış durumdadır.
Bu kitapları yazanlar işi o kadar ileriye götürdüler ki Müslümanlar'ın birliğini bozdular, insanların en hayırlısı olan Hz. Muhammed sallallahu aleyhi ve selemin getirdiği şeriatın geniş ve esnek hükümleri hususunda insanlara sınırlar koyup onları daralttılar. Onlar aklı kullanma kapısını kapattılar, kendileriyle aynı görüşte olmayan herkesi bidatçi olarak nitelediler ve Sünnet'ten başka şeylere uydular. Kendilerinin bir delili varsa ehl-i Sünnet imamlarının birçok delili olduğunu ve insanlardan biri onların görüşlerini kabul etse bile ehl-i Sünnet imamlarının bütün ümmetin görüş birliğine mazhar olduğunu bilmediler veya bilmez göründüler.
İşte bütün bu sebeplerden dolayı ihtiyacı karşılayacak ve amaca ulaşmada yolu kolaylaştıracak şekilde Bulûğul Meram şerhini tamamlamak için gayretle işe başladık. Okuyucunun eski ve yeniden birlikte faydalanması için hadislerin eski şerhlerine dair kaynaklan vermeye çalıştık. İmamların yaptıkları delilli ispatlara ve bunları Sünnet'ten nasıl çıkardıklarına dair bilgileri vermeye özen gösterdik ki böylece okuyucuların ufukları genişlesin ve Müslümanlar tanışıp kaynaşsınlar. Ayrıca bu şerhe, başkasında bulunmayan ve ümmete daha fazla yarar sağlayan bazı notlar ve benzersiz bilgiler koyduk.
Allah'ım! Yaptığımız bu şerhi; peygamberlerin efendisi olan Hz. Muhammed sallallahu aleyhi ve selemin Sünnetini anlamada Müslümanlara faydalı ve ona uymada yardımcı eyle! Bu kitabı katında kabule şâyân eyle! Şüphesiz ki sen kendisinden bir şey umulanların en hayırlısısın!
Nureddin Itr
Kur'an ve Kur'an ilimlerinin, hadis ve hadis ilimlerinin hizmetkârı
[1]-Nisa, 13-14
[2]-Ahzab, 36
[3]Nisa, 65
Diğer Özellikler |
Stok Kodu | 9786058776890 |
Marka | Tahlil Yayınları |
Stok Durumu | Bu ürün geçici olarak temin edilememektedir. |
9786058776890