Kitap Çocuğunuza Sınır Koyma 2
Yazar Robert MacKenzie
Yayınevi Yakamoz Kitap
Çeviri Mehtap Gün
Kağıt, Ebat 2.Hamur, 13.5x21 cm
Cilt - Sayfa Karton Kapak Cilt, 344 sayfa
Yakamoz yayınları Robert MacKenzie Çocuğunuza Sınır Koyma 2 kitabını incelemektesiniz.
Çocuğunuza Sınır Koyma 2 kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
Çocuğunuz istediğini yaptırmak için sınırlarınızı sürekli zorluyor mu?
Çocuğunuzla basit bir olayda bile güç mücadelelerine mi giriyorsunuz?
Kendinizi yorgun ve tahammülsüz mü hissediyorsunuz?
Katı ya da yumuşak eğitim modelleriniz çocuğunuzla iletişim kurmanız için yeterli değil mi?
Çocuğunuza Sınır Koyma 2, özellikle inatçı ve ısrarcı çocuklarınızın eğitiminde size yeni bir yöntem sunuyor.
Çocuklarınızın daha pozitif, saygılı, iletişime açık ve koyduğunuz kurallara uyan bir birey olarak yetişmesinde etkin rol oynayacak.
Giriş
Hayatınızda sizin için nelerin işe yaramaz olduğunu öğrenmek istiyorsanız, sırayla şu üç şeyi ya da en azından içlerinden birini yapın: Evlenin, kendi işinizi kurun veya inatçı bir çocuk büyütün. Ben bunların tümünü yaptım fakat inatçı bir çocuk büyütmek; kendim hakkında, diğerleri hakkında ve kararlı ve şeffaf sınırlar koymanın önemi hakkında -diğer herhangi bir deneyime göre- daha çok şey öğrenmemi sağladı.
İki oğlumla da gurur duyuyorum. Büyük oğlumun huyları, daha çok bana benziyor. Yardımsever, duyarlı ve birilerini memnun etmeye can atan biri. İlk üç yıl boyunca kendime, ebeveynliğin kolay olduğunu söyledim. İkinci oğlum doğduğunda her şey değişti ve bu deneyime hazır hissetmemi sağlayacak hiçbir şey yaşamamıştım.
Yemek ve giyinme zamanlarında oyalanır, oyuncaklarını toplamaya çalıştığınızda karşı gelir ve dışarı çıkmaya hazırlanırken en sona mutlaka o kalır. Kendi programları, ailenin diğer üyeleri ile hiç uyuşmaz. Çok güçlü kişisel özellikleri vardır fakat dikkat çekici ve en sivri yönü, inatçı kararlılığıdır.
Onunla birlikte bir şeyler yapmamızı istediğimde benim ne istediğimi anlıyordu. Bunu uzun bir süre yapmayı istemiyordu, o kadar. Basitçe, ağabeyinde nazikçe uygulandığında kabul gören talepler onda işe yaramıyordu. Gerçekleşecek olayların onun şartlarında olması için çok azimli davranıyordu. Onunla anlaşabilmek için elimden gelenin en iyisini yapardım. Tekrarlar, hatırlatır, uyarır, ikna etmeye çalışır, ikinci bir şans verir, rica eder, anlaşabilmek için teklifler verir ve parayla ödüllendirirdim. Çok yorucu bir çalışmaydı ve işe yaramadı.
Bir süre sonra sabrımı kaybetmeye ve kızmaya başlamıştım. Sesimi yükselterek, en sevdiği oyuncaklarını ve bazı ayrıcalıklarını ondan alacağım söyleyerek, gözdağları veriyordum. Birkaç sefer işe yaradığı oldu, diğer zamanlardaysa işe yaramadı. İşe yaradığını gördüğüm zamanlarda kendimi çok kötü hissetmiştim çünkü çocuklarıma böyle davranmamak için kendime söz vermiştim. Böyle olunca da yumuşuyor ve ilk seferde işe yaramayan eski yöntemlerime; tekrarlamaya, hatırlatmaya, ikna etme rutinlerime geri dönüyordum. Çıldırmış gibiydim!
Neler olduğunu öğrenmeye ihtiyacım olduğunu düşündüm. Psikoloji mastırı yapmış, çocuk gelişimi üzerine sağlam bir geçmişi olan, aynı zamanda rehberlik ve psikolojik danışmanlık üzerine doktora yapan biriydim. Her nedense bunların hiçbiri, en küçük oğlumla anlaşabilmeme yardımcı olmuyordu. Yapabildiğimin en iyisini, sahip olduğum bu vasıflarla yapmaya çalışsam da işe yaramıyordu ve daha başka ne yapabileceğimi de bilmiyordum. Benimle ya da onunla ilgili bir hata olup olmadığını merak etmeye başlamıştım.
Neyse ki bu işte ihtiyacım olan gerçek profesyonellerin deneyimlerine ulaşabilmeyi başardım. 1979 yılında, California Üniversitesi'nde öğretmenlerin etkisellikleri üzerine yapılan bir araştırmaya katılmıştım. Benim görevim, öğretmenlerin sınıf içerisindeki etkilerini gözlemek ve söyledikleri önemli şeyler ile katılımlardaki ve başarılardaki paylarını kaydetmekti.
O zamanlarda gözlemleyip farkına varamadığım şey ise onların sınırları koymakta uzmanlaştıklarıydı. Birlikte çalışmak istemeyen öğrencilere ve saygısızca davrananlara boyun eğmiyorlar; bunu yaparken gözdağı vermekle, onları utandırmakla yenmeyi denemiyorlar ya da onları göz ardı etmiyorlardı. Bu öğretmenler, bunun yerine, kendi kurallarına sadık kalıyorlar, saygılı bir ses tonu kullanmayı sürdürüyorlar, sözlerinde açık mesajlar iletiyorlar ve etkili davranışlarla bu sözlerini destekliyorlardı. Sınıf içerisinde muazzam derecede saygı ve beraberlik sağlıyorlardı ve bunu yapmaları görünüşte çok kolaydı.
En iyi yönü ise tüm çocuklara uyguladığı idare yöntemleri, yalnızca uysal olanları değil, inatçı karakterdekileri de kapsıyordu ve katılımlarını sağlıyordu. Bu öğretmenler, kendi kurallarını öğretmek için zor ya da kolay yollar hazırlayabiliyorlardı. Bu önemli değildi çünkü bu işi başarmak için yeterli argümana sahiptiler.
Bu keşiflerin önemi, evde kendi çocuklarım üzerine uygulamaya başlayıncaya kadar bizi etkilememişti. Ta ki benim en küçük oğlum da eşlik edene kadar! Denedi, daha az karşı koydu ve ağabeyi gibi, birlikte bir şeyler paylaşmak için daha iyi seçimler yapmaya başladı. Her gün yaşadığımız otorite mücadeleleri azalmaya başladı. Yıllardır ilk kez etkili bir baba olduğumu hissetmeye başlamıştım. Bu işi başarmak için ihtiyacım °lan doğru tekniklere sahiptim.
Eğer ben bu sonuçları alabiliyorsam, diğerlerinin de alabileceğini düşündüm. 1985 yılında, öğretmenler için bir çalışma grubu oluşturdum. Geri dönüşler, mükemmel bir şekildeş olumlu oldu. Teknikler sade, öğrenmesi kolay ve hepsinden önemlisi yalnızca uysal öğrencilerde değil; bütün öğrencilerde işe yarıyordu. Bu çalışma grubu toplantılarını Amerika, Kana-da ve Avrupa'daki binlerce öğretmenin test ettiği ve başarılı bir şekilde uyguladığı "Setting Limits in the Classroom" adlı kitabımda topladım.
1987'de aynı çalışma grubu toplantılarını, aileler içinde vermeye başladım ve aynı geri dönüşleri aldım. Bir kere daha bu toplantılar "Çocuğunuza Sınır Koyma adı altında bir kitap haline geldi ve Amerika, Kanada ve Avrupa'da popülerlik kazanarak başarı sağladı.
Geriye dönüp baktığımda çalışma gruplarına katılan çoğu aileden ve öğretmenden pek bir farkım olmadığını görüyorum. Onlar, uysal çocuklarıyla olan problemleri ile ilgili çözümler aramaya gelmediler. Gelmelerinin nedeni, inatçı çocuklarıyla giriştikleri düellolardan yıpranmalarıydı. Benim gibi bu öğretmenler ve ebeveynler de idarecilik yöntemlerine sahiptiler. Yalnızca doğru olanlarına sahip değildiler, o kadar. Onların yöntemleri, inatçı çocukların huylarıyla ve öğrenme stilleriyle uyum sağlamıyordu.
Bu kitap, bu uyumu sağlamanızda size yardımcı olacak. "Çocuğunuza Sınır Koyma-2" kitabı, aksi davranışlar gösteren çocuğunuzu anlayabilmeniz için ihtiyacınız olan araçları ve bilgilendirmeyi size sağlayacak; yaramazlıkları ve güç mücadelelerini durduracak ve ona karşı kurallarınızı en sade ve anlaşılabilir şekilde öğretmenize imkân tanıyacaktır. Sizi bitkin hissettiren ve bir sonuca ulaştırmayan metotları bir ke- | nara bırakmanın zamanı geldi. Artık tekrarlamayacak, hatırlatmayacak, yargılamayacak, açıklamayacak, tartışmayacak, çekişmeyecek, azarlamayacak, gözdağı vermeyecek, zorlamayacak veya ceza vermeyeceksiniz. Siz, sade bir şekilde kesin sözler içeren mesajlarınızı, etkili davranışlar ile beraber ona iletmeyi öğrendikçe çocuğunuz da bunları anlamaya başlayacaktır. Bu kitap, bunu nasıl gerçekleştireceğinizi size gösterecektir. Bu yöntemler, etkisiz uç davranışlar olan serbestliğe ya da cezalandırmaya karşı kullanabileceğiniz alternatifleri canlandıracaktır.
Bu kitap, iki temel soruya cevap verebilmek için iki bölüme ayrılmıştır: Birinci bölüm; "Neler yaşıyorsunuz?" ve ikinci bölüm; "Bunun için neler yapıyorsunuz?" sorularına odaklanır. Birden beşe kadar olan bölümler, çocuğunuzla sizin aranızda işleyen dinamikleri ve işe yaramadığı halde uyguladığınız yöntemleri, fark etmenizi sağlamaya yardımcı olacaktır. Farkındalık olmadan, her şey daha da zor olacak ve eğer bilinçsizlikten kaynaklanan eski hatalarınızı tekrar etmekten vazgeçmezseniz başarı imkansızlaşacaktır.
Birinci bölüm, çocuğunuzun mizacını ve aynı zamanda kendinizi keşfetmenize yardımcı olacak ve mizacın, davranışları nasıl etkilediğini öğrenmenizi sağlayacaktır. İkinci bölümde, inatçı ve aksi yapıdaki çocuğunuzun, sizin kurallarınızı nasıl öğrenebileceğini keşfediyor ve öğretme ve öğrenme yöntemlerinin genelde işe yaramamasının nedenlerini görüyorsunuz. Bölüm üç ve dörtte, sınır koyma yaklaşımlarınızı belirliyor ve sınırlarınızın katı mı yoksa yumuşak mı olması gerektiğini belirliyorsunuz.
Beşinci bölüm, aile danslarını fark etmenizi sağlıyor. Neredeyse bütün aileler kendi aralarında yaptıkları danslarda, etkisiz ve belirsiz kurallar koyarlar ve bunu uyuşmazlık durumumda defalarca tekrar ederler. Bu kitabın en büyük başarılarından birisi, sizin bu danslardan bağımsız düşünebilmenize yardım edebilmesidir.
Uyguladığınız yöntemlerden hangilerinin işe yaramadığını keşfetmeniz, yeni vasıflarınızı öğrenmeye hazır olmanızı sağlayacaktır. Altıncı bölümden on birinci bölüme kadar, eğitim programının çekirdeği yer almaktadır. Bu bölümlerde, nasıl sade mesajlar verebileceğinizi, güç mücadelelerini daha başlamadan nasıl sonlandırabileceğinizi ve sözlerinizi etkili davranışlarla nasıl destekleyebileceğinizi öğreneceksiniz.
Yaramazlığın engellenebilmesi önemli bir neticedir fakat sade mesajlar ve sonuçlar çocukların ihtiyacı olan davranış uyumlarını öğretebilmede ve onları motive edebilmede tek başlarına her zaman yeterli olamamaktadır. Dokuzuncu ve onuncu bölüm, size bunu nasıl gerçekleştirebileceğinizi gösterecektir. Dokuzuncu bölümde, inatçı yapıdaki çocuğunuzu, korkutmadan, azarlamadan ya da kandırmadan sizinle işbirliği yapması için nasıl motive edeceğinizi öğreneceksiniz. Onuncu bölümde, çocukların davranış uyumsuzlukları ile ilgili birçok basit fakat etkili problem çözme stratejisi bulacaksınız.
Bu kitaptaki yöntemleri öğrenmek, diğerlerine göre kolaydır. Çoğu sade ve oldukça açıktır. Sizin açınızdan en zor olacak kısım, kötü davranış alışkanlıklarınıza geri dönme arzularınızı ve işleri hep aynı yoldan çözmeye olan eğiliminizi bastırmak olacaktır. Bu yöntemler, tipik isteklerinizi değiştireceği için yeni yöntemlerin ve değişimlerin siz ve çocuğunuz üzerinde ilk başlarda bir rahatlama sağlamayacağını düşünebilirsiniz. Baskı ve dirençle karşılaşabilirsiniz; bu yalnızca çocuğunuzdan kaynaklanmaz, ayrıca kendinizde de bunu görebilirsiniz. On birinci bölüm, karşılaştığınız direnci anlamanızı ve onunla mücadele edebilmenizi ayrıca değişimlerin temel nedenlerini görmenizi sağlayacak.
Muhtemelen yeni teknikleri, hemen denemek isteyeceksiniz fakat size tavsiyem çocuğunuz ile birlikte yeni denemeler yapmadan önce kitabın tamamını okumanız olacaktır. Neden mi? Çünkü size yardımcı olacak araçlar birbiriyle iç içe ve her biri, diğeriyle bağlantılılar. Sahip olacağınız yetenekler, sözlerinizi ve davranışlarınızı bir bütün olarak öğrenmeden tamamlanmış sayılmayacaktır.
Kitabı bitirdiğinizde önerileri gerçekleştirmek için hemen on birinci bölümü açıp yönlendirmeleri takip edin. Bu tüyolar rahat bir adımla başlayabilmenizi sağlayacak ve yeni becerileri kendinize katabilmeniz için size bir program sunacak.
Yeni becerileriniz üzerine denemeler yapmaya başlarken hata yapmayı bekleyebilirsiniz. Bu mümkündür. Yanlışlar, öğrenmenin birer parçasıdır. Hedefiniz, durumu düzeltmek olmalı; mükemmelleştirmek değil ve bu da daha çok uygulama yaptıkça sağlanacaktır. Tutarlı olmak için çaba sarf edin fakat hata yaptığınızda kendinize çok acımasız davranmayın. Beklenmedik problemlerle karşılaşırsanız, ilgili bölümleri açarak tekrar yardımcı olmalarını sağlayabilirsiniz. Yeni yeteneğinizi uygularken, uygun bir dil kullanmaya dikkat edin.
Rehberlik yöntemlerinizi uygularken daha fazla tutarlılık yakalamanız ve çocuğunuzun hayatındaki diğer önemli insanların da böyle davranabilmesi, onun davranışlarının düzelmesini hızlandıracaktır. Yöntemlerinizi; okuldaki öğretmenleriyle, bakıcılarıyla, akrabalarıyla, arkadaşlarıyla ve bakımıyla ilgilenen diğer önemli insanlarla paylaşın. Onların destekleri de faydalı olacaktır.
Sonuç olarak, bu kitapta verilen örneklerin çoğu, kendi aile terapilerimde edindiğim gerçek örneklerden alınmıştır. Bu örneklerin içindeki isimler, onların kendi yaşamlarındaki mahremiyeti korumak için değiştirilmiştir. Bu kitap içindeki yöntemler, binlerce ebeveyne ve öğretmene, inatçı çocuklarla iletişim kurabilmekte ve onlarla işbirliği sağlamada yardımcı olmuştur. Eğer zamanınızı ve enerjinizi, bu yetenekleri edinebilmek için yeterli oranda harcarsanız, siz de bu ödülü elde edebilirsiniz. Kitabın tadını çıkarın.