Kitap Hadislerle İslam Tergib ve Terhib, 2.EL
Yazar İmam Hafız El Münziri
Tercüme Heyet
Yayınevi Huzur Yayınevi
Kağıt Cilt Sarı Şamua - 6 Lüks Bez Cilt
Sayfa Ebat 3.500 sayfa - 17.5x24.5 cm, Büyük Boy
Yayın Yılı 2015 baskı
ÇOK TEMİZ SIFIR YENİ GİBİ
Not: Sadece bu ÇOK ÇOK UCUZ KELEPİR kategorisindeki kitaplar 2. El kitaptır. Diğer bölümlerdeki kitaplar sıfır ve yeni ürünlerdir.
Tercüme Heyeti: Ahmet Muhtar Büyükçınar - Durak Pusmaz - Ahmet Arpa - Abdullah Yücel
İmam Hafız El Münziri nin yazdığı, Huzur Yayınları tarafından yayınlanan Hadislerle İslam Tergib ve Terhib adlı kitabı incelemektesiniz.
6 Cilt Hadislerle İslam Tergib ve Terhib kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
800 yıldır İslam alemine hizmet veren
el-Münziri nin bu eşsiz eserini sizlere takdim etmekten gurur duyuyoruz. "İslamın ana kaynaklarından biricisi Kuran, ikincisi Hadistir" diyen müellif, bu eserinde
İslamı hadislerle yaşamanın en güzel örneklerini vermiştir. Bu eser Diyanet işleri başkanlığı, İstanbul Haseki Eğitim Merkezi Öğretim Görevlileri tarafından tetkik edilmiştir.
Hadislerle İslam Tergib ve Terhib
Kur’an-ı kerim’den faydalanabilmemiz için önce Resulullah (s.a.v.)’a başvurmamız, onun açıklamalarına kulak vermemiz, yaşantılarını örnek almamız gerekiyor. Yüce Rabbimiz Kur’an-ı Kerim’de namaz kılmamızı emretmiş, rekatlarını ve nasıl kılınacağını açıklamamıştır. Zekat vermemizi emretmiş, hangi mallardan ne miktarda verileceğini beyan buyurmamıştır. Allah (c.c.) bütün bu gibi meselelerin açıklamasını Resulullah (s.a.v.)’a bırakmıştır. İşte bundan dolayıdır ki, Resulullah (s.a.v.)’ın hadisleri ve yaşantısı, Kur’an’ın anahtarı olarak önem kazanmıştır.
Hadis ilminin büyük imamlarından olan
Hafız el-Münziri, her müslümanın faydalanması için bu güzel eseri telif etmiştir.
Eser
Türkçe’ye aktarılırken mümkün olduğu kadar açık ifade ve sade dil kullanılmıştır.
TAKDİM
İlk âyetini
OKU emriyle inzal buyuran Yüce Rabbimize hamdederiz.
İnzal buyurulan âyetleri yaşayış ve sözleriyle açıklığa kavuşturup tatbik sahasına koyan ve bizlere nurlu İslâm yolunu açan Hz. Muhammed (s.a.v.)'e salât ve selam olsun.
İslâm Dini'nin başta gelen önemli kaynağı KUR'AN, ikincisi ise HADİS'tir. İslâm'a hizmeti ön planda tutan yayınevimiz hadis alanında önemli bir eseri neşretmenin hasretini çekmekteydi.
Hadis kitapları arasında büyük özelliklere sahip
yedi ciltlik TERGİB VE TERHİB'i bu gün
oku yucularımıza sunarken o hasret sona ermiş ve bahtiyarlığa ulaşmış bulunuyoruz. Tevfikini bizlerden esirgemeyen Allah (c.c.)a hamd ve şükrümüz sonsuzdur.
Büyük
hadis imamı Hafız el-Münziri TERGİB VE TERHİB'i arapça olarak telif etmiştir. Sekizyüz senedir
İslam aleminde ün yapan bu eser, okuyucuya
İslami yaşayışı en cazip ve en doyurucu bir üslûpla sunmaktadır.
Hadisler bu hedefe yönelik olarak tanzim edilmiştir. Biz, eserin bu özelliğini dikkate alarak
TERGİB VE TERHİB ünvanının altına
HADİSLERLE İSLÂM unvanını da ilave ettik.
Türkçeye aktarılınca yedi cilt olan eser,
Arapça orijinalinde dört cilttir. Eseri son derece itina ile
Türkçemize çeviren ilmî heyete ve baskıya hazırlanışında emeği geçen diğer zevata şükran borçluyuz.
TERGİB VE TERHİB'in okuyucularımıza en yararlı şekilde faydalı olmasını dileriz. Tevfik Allah'tandır.
Huzur Yayınevi
ÖNSÖZ
Yüce Rabbimize sonsuz hamd ve senalar, resulü Hz. Muhammed (s.a.v.) 'e sayısız salât ve selamlar olsun.
Allahu Taâlâ
islâm Dinini beşeriyete Kur'an'la tebliğ etti. Kur'an-ı Kerîm, insanlık aleminin hem dünya hayatını hem âhiret hayatını en mükemmel şekilde tanzim eden hak
kitap tır. Dolayısiyle, bütün problemlerini Kur'an'la çözümlemeye çalışmak her mü'minin hakkı ve vazifesidir. Ancak, burada karşımıza bir güçlük çıkmaktadır ki o da, Kur'an-ı Kerim'de meselelerin detaylarına inilmeden özet halinde beyan buyurulmuş olmasıdır.
Allahu Taâlâ, Resul-i Ekrem'ine Kur'an'ı inzal buyururken âyetleri son derece veciz ve öz olarak indirmiş, bu âyetlerin açıklanmasını ve tatbike konulmasını resulüne havale etmiştir. Bir âyet-i kerimesinde resulüne hitaben: «Sana da insanlara
indir ileni açıklayasın diye
Kur'an'ı İndir dik" buyurmaktadır. Şu halde; Kur'an-ı Kerim'den tam istifade edebilmemiz için önce Resulullah (s.a.v.)'a baş- vurmamız, onun açıklamalarına kulak vermemiz, yaşantılarını örnek almamız gerekiyor. Yani, islâm prensiplerinin inceliklerine vakıf olabilmemiz için Resulullah (s.a.v.)' in hadislerini rehber edinmek şarttır. Zira Kur'an'da beyan edilen
islâm prensipleri son derece veciz ve özet halindedir.
Meselâ, Yüce Rabbimiz Kur'an-ı Kerim'de namaz kılmamızı emretmiş, rekâtlarını ve nasü kılınacağını açıklamamıştır. Zekât vermemizi emretmiş, hangi mallardan ne miktarda verileceğini beyan buyurmamıştır. Hac'cı farz kılmış, hac'cın menasikine dair bilgi vermemiştir. İnsanların sosyal hayatını tanzim eden birçok prensipler koymuş, tafsilatını Resulullah (s.a.v.)'a bırakmıştır.
Durum, yasak edilen şeylerde de aynıdır. Kur'an'da : -Allah alışverişi helâl, faizi haram kıldı» (
2) buyurulmasına rağmen hangi alışverişin dinen geçerli, hangisinin geçersiz olduğu, faizin çeşitleri ve hangi mallarda söz konusu olduğu belirtilmemiş, bunların açıklanması Hz. Peygamber (s.a.v.)'e bırakılmıştır.
(1) Nahl Sûresi: 44
(2) Bakara Sûresi: 275
İşte, bundan dolayıdır ki, Resulullah (s.a.v) ın hadisleri ve yaşantısı, Kur'an'ın anahtarı olarak önem kazanmıştır. Ve Hz. Muhammed s.a.v. in İslâm prensiplerine açıklık getiren söz ve fiillerine baş vurmadan Kur'an'dan hükümler çıkarmaya kalkışmamız son derece sakıncalıdır.
Bu husus büyük önem taşıdığı için islâm bilginleri hadis ilmine geniş yer vermişler, önemle üzerinde durarak kıymetli eserler vücuda getirmişlerdir. Bu eserlerden biri de
Hafız el-Münzirînin Tergib ve Terhib adlı meşhur eseridir.
Hadis ilminin büyük imamlarından olan
Hafız el-Münziri Peygamberimiz (s.a.v.)'in hemen hemen bütün hadislerini senetleriyle birlikte ezberlemiş olduğu için «
Hafız» unvanını almıştır.
Tergib ve Terhib 'in dışında hadisle İlgili başka eserleri de vardır. İslamı bihakkın yaşayan zahid ve müttekî bir zattı. Kur'an'dan sonra en önemli kaynağın hadisler olduğunu dikkate alarak kendini bu ilme vermişti. İslâmı bihakkın yaşamak isteyen her müslümanın faydalanması için bu eseri telif etmiştir. Nitekim
Tergib ve Terhib de İslâmî yaşayışın hadislerle en güzel şekilde tanzim edildiğini görüyoruz.
Kitabın ihtiva ettiği hadisler Kütüb-i Sıtte ile birlikte diğer
hadis kitapları da taranarak derlenmiş, konulara göre guruplara ayrılmış ve her gurup kendi başlığı altında işlenmiştir.
Eserde hadislerin alındığı
kitaplar ve senedlerinin dereceleri ile bu konuda hadis alimlerinin görüşlerine yer verilmiştir. Aynı zamanda hadislerden çıkan fıkhî hükümler hakkında da bir neticeye yarılmaya çalışılmış, zaman zaman ulemanın görüşleri zikredilmiştir. Eserin baş tarafında hadis ıstılahlarına dair bilgiler ve hadis alanında isim yapmış büyük imamların kısa hal tercümeleri vardır.
Esere
şerh ve talik yapmış olan Mustafa Muhammed Ammare, konuların açıklama ve izahını yapmaya çalışırken, konularla ilgili gördüğü ayetleri de derleyip münasip yerlere yerleştirmiştir.
Biz eseri
tercüme ederken sarihin
açıklamalarına da önemle eğildik. Ancak, birçok yerde konular
hadis metinlerinde apaçık anlaşıldığı halde sarihin bu konulara pek uzun olan şerhler koyduğuna rastladık ki, bu türlü şerhleri
tercümeye almakta fayda mülâhaza etmedik. Bunların dışında önemli gördüğümüz yerleri ise bazen
hadisin tercümesi içinde, bazen tercümeyi müteakiben parantez içinde, bazen de dipnot şeklinde değerlendirmeye çalıştık.
Ayrıca, nadiren de olsa açıklanmasında zaruret gördüğümüz bazı yerler tarafımızdan dipnot konarak açıklanmış ve bu açıklamaların mütercimlere ait olduğu belirtilmiştir.
Müellif
Tergib ve Terhib de konulan işlerken bazen zayıf hadislere de yer vererek konuyu zenginleştirmiş ve fakat, zihinlerde istifham husule gelmemesi için hadisin sonunda o hadisin zayıf olduğunu derhal belirtmiştir.
İslâm dünyasında ün yapmış olan
Tergib ve Terhib Türkçeye çevrilmeden önce de Türkiyemizde birçok ilim erbabının kütüphanesinde yerini almış idi. Türkçeye çevrildikten sonra okuyucu çemberinin daha da genişleyeceğini ve her Müslüman Türkün bu değerli eserden istifade edebileceğini düşündükçe mütercimler olarak bahtiyarlık duyuyoruz. Zira bu eser, islâmı öğrenmek ve onu yaşamak isteyen her müslümana rehber olacağı gibi, vaaz ve irşadla görevli ilim erbabı için de çok önemli bir metod ve bilgi kaynağıdır.
Eseri
Türkçemize aktarırken mümkün olduğu kadar açık ifade ve sade dil kullanmaya çalıştık. Her seviyedeki okuyucunun rahatlıkla, faydalanacağını umuyoruz.
Bizler şüphesiz naçiz birer kuluz.
Tercümeyi yaparken bütün dikkat ve gayretimize rağmen gözümüzden kaçan bazı hatalara rastlanabilir. Hatalarımızın
Hikmet Yayınları kanalıyla bizlere ulaştırılması hem bizleri minnettar bırakacak hem de eserin müteakip baskılarında hatanın düzeltilmesine vesile olacaktır. Bu türlü uyarmalarda bulunacak değerli okuyuculara şimdiden teşekkürlerimizi sunarız.
Ayrıca bu kıymetli eserin
Türkçemize kazandırılmasında bizleri teşvik eden manevi desteğini esirgemeyen Hikmet
Yayınları'na da şükran duygularımızı ifade etmek isteriz. Eserin okuyucularımıza faydalı olmasını Yüce Allah'dan niyaz etmekteyiz.
Gayret bizden, Tevfik Allah'tandır.
Mütercimler
HADİSİN KISIMLARI
1 - Sahih hadis:
Sahih hadis; Adalet ve zabt şartlarını haiz ravilerin, Hz. Peygamber (s.a.v.)'e kadar uzanan muttasıl bir isnadla rivayet ettikleri, şaz ve illetten salim hadislerdir.
Bir hadis şahindir denildiği zaman onun maktu olmadığı, yani senedinin muttasıl olduğu anlaşılır. Sahih değil denilince de senedi sahih değildir, manası anlaşılır. Muhtar olan, hiçbir isnad hakkında genel olarak «bu en sahih isnaddır» diye kesin konuşulamaz, denilmiştir. Diğer taraftan en sahih isnad, Z u h r i 'nin Salim "den. Salim in babasından yaptığı rivayettir, denilmiştir, İb n S i r i n, y b
; e y d e 'den U be y d e de Ali 'den, şeklindeki senedinde en sahih sened olduğu söylenmiştir. A'meş, İbrahim 'den, o Al k a me'den. Alkame Ibn Mes'ud'dan veya Ali, Hasajı'dan,. Hasan da babasından, babası Al i 'den veya Malik, Nafî 'den Nafî, Ibn Ömer "den diye yapılan isnadların da en sahih isnad oldukları söylenmiştir. Son isnada dayanarak Şafiî, Malik 'den; Malik, Nafî'den
; Nafî', İbn Ömer'den (r.a.) şeklindeki isnad da en sahih isnad olarak gösterilmiştir.
Sahih Kitaplar
İlk tasnif edilen sahih
kitap Sahih-i Buhari sonra Müslim'dir. Bu iki
kitap Kur'an-ı Kerim'den sonra en
sahih kitaplardır. Bu iki
kitabın en sahih ve faydalı olanı Buharî 'dir. Müslim 'in, hadisin senedlerini bir yerde toplamakla diğerleri arasında özel bir yeri vardır. Sünen-i Ebî Davud, Tirmizi ve Nesâi de dahil bu beş
kitap usûl bakımından birdir. Aralarında çok az fark vardır. B u h a r i 'de mükerrerler dahil yedibin ikiyüz yetmişbeş
hadis vardır. Mükerrerleri çıkarsak dörtbin hadis olur. Mükerrerler dışında Müslim'de de dörtbin hadis vardır.
Öteki sahih hadisler Ebu Davud, Tirmizî, Nesâi, İbn Hüzeyme, Darekutrıi, Hâkim, Bey ha kî ve diğer itimat edilir sünenlerden sahih olduğu beyan edilen hadislerdir.
Buharı ve Müslim 'den hadis rivayet eden
kitaplar, lafızların uymasına önem vermemişlerdir. Bu
kitaplarda lafız ve manada ayrılıklar vardır. «Buhari ve Müslim rivayet etti» diyen Beyhakî, Bagavive benzerlerinin kitaplarına aldıkları hadisler böyledir. Bir kısmında mana değişikliği vardır.
Sahih Hadislerin Kısımları
En sahih hadisler: Buharı ve Müslim 'in ittifak ettiği hadislerdir. Bundan sonra sırası ile Buhari"nin yalnız başına rivayet ettiği hadisler. Müslim'in tek başına rivayet ettiği hadisler, Buhari ve Müslim rivayet etmedikleri halde şartlarına uyan hadisler, yalnız Buhari 'nin şartına uyan hadisler, yalnız Müslim'in şartına uyan hadisler, bunlar dışındaki kişilerce sahih kabul edilen hadislerdir. Hadisçiler «sahih, muttefekun aleyh veya müttefekun ala sıhhatihî» dedikleri zaman Buharı ve M ü s l i m 'in ittifak ettikleri hadisleri kasdederler.
İmam Hafız El Münziri nin yazdığı, Huzur Yayınları 6 Cilt Hadislerle İslam Tergib ve Terhib adlı kitabı incele diniz.