Kitap 7 İmamdan Sahih Kudsi Hadisler
Hazırlayan Seyfullah Erdoğmuş
Yayınevi Sağlam yayınları
Kağıt - Cilt 2.Hamur , Karton kapak cilt
Sayfa - Ebat 398 sayfa, 13,5x21 cm
Hadis Sayısı 283 adet hadis-i şerif arapça metin ve türkçe açıklaması
Ahmed b. Hanbel, İmam Buhari, İmam Muslim, Ebu Davud, Nesai, Tirmizi ve İbn Mace hadis kitaplarından derlenmiştir.
7 İmamdan Sahih Kudsi Hadisler kitabı nı incelemektesiniz.
Sağlam yayınları 7 İmamdan Sahih Kudsi Hadisler kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
ÖNSÖZ
Şüphesiz hamd yalnız Allah'adır. O'na hamd eder, O'ndan yardım ve mağfiret dileriz. Nefislerimizin şerrinden, amellerimizin kötülüğünden Allah'a sığınırız. Allah'ın hidâyet verdiğini kimse saptıramaz. O'nun saptırdığını da kimse doğru yola iletemez.
Şehadet ederim ki, Allah'tan başka ibadete layık hiçbir ilâh yoktur. O, bir ve tektir, O'nun ortağı yoktur. Yine şahadet ederim ki, Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem) Allah'ın kulu ve Rasûludur.
"Ey iman edenler! Allah'tan nasıl korkmak gerekirse öyle korkun ve siz ancak Müslümanlar olarak ölünüz." (Ali İmran; 3/102)
"Ey insanlar! Sizi tek bir candan yaratan ve ondan da eşini var eden, her ikisinden birçok erkek ve kadınlar türeten Rabbinizden korkun. Kendisi adına birbirinizden dileklerde bulunduğunuz Allah'tan ve akrabalık bağlarını kesmekten de sakının. Şüphesiz Allah üzerinizde tam bir gözetleyicidir." (en-Nisâ; 4/1),
"Ey iman edenler! Allah'tan korkun ve dosdoğru söz söyleyin. O da amellerinizi lehinize olmak üzere düzeltsin, günahlarınızı da mağfiret etsin. Kim Allah'a ve Rasûlüne itaat ederse büyük bir kurtuluşla kurtulmuş olur." (el-Ahzâb; 33/70-71)
Bundan sonra, Şüphesiz sözlerin en güzeli Allah'ın Kelam'ı, yolların en hayırlısı Muhammed Sallallahu aleyhi ve sellem'in yoludur. İşlerin en kötüsü sonradan çıkarılanlarıdır. Her sonradan çıkarılan şey bidattir ve her bidat sapıklıktır. Her sapıklık da ateştedir.
Kudsî Hadis
Sözlük anlamı olarak: Temizlik ve kusurdan uzaklık anlamındaki "Kuds" kelimesine nispet edilerek "
kudsî hadis", ilaha nispet edilerek "
ilahî hadis" ve Rabbe nispet edilerek; "Rabbânî Hadis" denilmiştir.
Istılah anlamı olarak: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in Kur'an haricinde Rabbine isnad ettiği sözlerdir.
Örnek: "Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu; "Allah Teâla buyuruyor ki:
"Ey kullarım! Ben kendime zulmü haram kıldığım gibi sizin aranızda da haram kıldım, birbirinize zulmetmeyiniz. -1
Veya sahabenin: "Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem, Rabbinden rivayet ederek buyurdu ki..." şeklindeki sözleri gibi.
1 -Müslim (2577)
Bu çalışmada mütedavil
hadis kaynaklarında yer alan, sahih veya hasen mertebesindeki isnadlar ile gelmiş olan
kudsi hadisleri toplamaya çalıştım. Bu hadislerin geneli; Ahmed b. Hanbel, Buhârî, Müslim, Ebû Dâvûd, Nesâî, Tirmizî ve İbn Mâce'nin eserlerinden ibaret "Kûtub-u Seb'a:
Yedi Kitap" içerisinde yer alan hadislerdir. Nadiren bu
yedi imamın rivayet ettikleri dışında birkaç
kudsi hadis daha yer almıştır.
Sahih Kudsî Hadis Külliyatı denilebilecek bu çalışmanın düzenini bozmaması için bu hadisleri de zikrettim.
Her bir hadisin sıhhat mertebesini ve rivayetin yer aldığı kaynakları dipnotlarda zikrettim. Bazen aynı hadisin birden fazla sahabe tarafından rivayet edilmiş olması halinde, aynı metinle gelmiş rivayetleri tekrar zikretmek yerine, metni en kapsamlı olanlarını seçme yoluna gittim.
Kitabın giriş kısmına
Kudsî Hadisler ile Kur'ân-ı Kerim ve diğer
hadisler arasındaki farklar hakkında kısa bir açıklama, bir de
yedi imamın biyografisi hakkında kısa bilgiler ekledim.
Allah Azze ve Celle'den bu çalışmayı bana ahiret azığı ve ümmete faydalı kılmasını dilerim. Muvaffakiyet Allah Teâlâ'dandır.
Seyfullah Erdoğmuş
7.03.2015 Ankara
GİRİŞ
Kudsi Hadis İle Kur'an-ı Kerim Arasındaki Fark
- Kur'an-ı Kerim, kudsi hadislerde bulunmayan bazı özeliklerle ayrılmıştır. İşte bu özellikler, Kur'an-ı Kerim ile Kudsî Hadis arasındaki farkı belirler.
- Kur'an-ı Kerim ebedi bir mucizedir. Zamanların geçmesiyle hem lafız hem de mânâ olarak bozulma ve değiştirilmeden muhafaza olunmuştur, bütün kelimelerinde, harflerinde ve üslubunda, lafzı mütevatirdir. Kudsî hadisin ve diğer hadislerin ise yalnız mânâsı korunmuştur.
- Kur'an-ı Kerim'in manasıyla rivayeti haramdır. Lafızlarıyla nakli zorunludur. Kudsî hadis böyle değildir.
- Kur'an-ı Kerim, namazlarda okunur, kudsî hadis namazlarda okunmaz.
- O, Kur'an diye isimlendirilmiştir ve kıraati ile kulluk yapılır. Her bir harfine on sevap vardır. Kudsî hadisler böyle değildir.
- Kur'an-ı Kerim'in hem lafzı ve hem de manası Allah katındandır. Kudsi hadisin ise yalnız anlamı Allah katındandır.
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in dinî hüküm içeren hadisleri vahiy kaynaklıdır. Ancak bunlar doğrudan Allah Azze ve Celle'ye nispet edilmediği için
kudsi hadislerden farklı değerlendirilmiştir.
Kudsi hadisler haricinde dînî hüküm içeren hadisler, ya mânâ olarak Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'e vahyedilmiştir yahut Nebî sallallahu aleyhi ve sellem'in içtihadı vahyin kontrolünde olduğundan hükmen vahiy konumundadır.
YEDİ HADİS İMAMI HAKKINDA KISA BİLGİLER
İmam Ahmed B. Hanbel Rahimehullah
- Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed b. Hanbel b. Hilâl eş-Şeybânî el-Mervezî. H.164 yılında Rebîulevvel ayında Bağdat'ta doğdu.
- Ahmed b. Hanbel henüz doğmadan babası vefat ettiği için annesi Safîyye bt. Meymûne'nin gözetimi ve himayesinde hafızlığını ve ilköğrenimini tamamladı.
- Hocaları: İmam Ebû Yûsuf, Şafiî (Muhammed b. İdris), Abdurrazzâk b. Hemmâm, Ebû Dâvûd Süleyman b. Dâvûd et-Tayâlisî, Süfyân b. Uyeyne, Yahya b. Saîd el-Kattân, Ebû Abdillah Abdurrahman b. Mehdî, Abdullah b. Muhammed b. Ebî Şeybe, Huşeym b. Beşîr, Vekî' b. El-Cerrah, İbn Uleyye, Bişr b. es-Serî' ve Yahya b. Adem. Ayrıca İmam Mâlik'in talebelerine de öğrencilik yapmıştır.
- Öğrencileri: Kendisine talebe olan meşhur âlimler ise şunlardır: Kütübü sitte musanniflerinden İmâm Buhârî, Müslim, Ebû Dâvûd ve iki oğlu Abdullah b. Ahmed ile Salih b. Ahmed.
- Kendisinden hadis alanlar arasında bizzat kendi hocaları da yer almaktadır: "Haddeseni's-sika = bana güvenilir biri rivayet etti" lafzı ile İmam Şafiî, el-Musannef isimli eserin sahibi Abdurrezzâk, İmam Mâlik'in talebesi Abdurrahman b. Mehdî ve Kuteybe b. Saîd bunlardan bazılarıdır.
- Abbasî halifeleri ile başı dertten kurtulamamıştır. Meselâ Me'mûn, Mu'tezile mezhebinin savunduğu
- Kur'ân'ın mahlûk (yaratılmış) olduğu fikrini benimsememesi sebebiyle onu hapse atmıştır. Yerine geçen kardeşi Mu'tasım da hapiste kalması kararını vermiş ve bizzat kendi gözetiminde işkencelere tabî tutmuştur. İki sene dört ay (Bir görüşe göre, on sekiz ay) süren bu sıkıntılı hayat Ahmed b. Hanbel'in serbest bırakılmasıyla son buldu zannedilirken, Mu'tasım'ın oğlu Vâsık ile farklı bir boyut kazanmış, evinde göz hapsinde tutularak cuma namazına gidişi bile engellenmiş ve sadece oğullarına hadis rivayet etme mecburiyetinde bırakılmıştır. Mütevekkil devrinde son bulan Kur'ân'ın mahlûk oluşu fikri yerini, Ahmed b. Hanbel'in şia yanlısı ve destekçisi olma ithamına bırakmış, bu sebeple evine baskın yapılmış, iddiaların yersiz ve asılsız olduğu anlaşılınca hediyelerle gönlü alınmaya çalışılmıştır. Verilen hediyeleri fakirlere dağıtan Ahmed b. Hanbel, kadılığı kabul eden oğlu Salih'e gücenmiştir. Yardımları kabul etmemesini eleştiren bu oğluna: "Allah'ın bahşedeceği rızkın daha bereketli ve daha kalıcı olduğunu" ifade eden Tâhâ 131. âyetini hatırlatmıştır. Amcasına ise "Bu paralar, peşinde koşmadığımız için geliyor, şayet peşinde koşsaydık hiçbirine ulaşamazdık" demiştir.
-
- Ahmed b. Hanbel, orta boylu, koyu esmer tenli, ciddiyetini her zaman ve her yerde muhafaza eden, zühd ve takvası ile şöhret bulmuş âlimleri örnek alarak zâhidâne bir hayat süren, ibadetine düşkün büyük bir muhaddis ve değerli bir fakihtir.
- Ahmed b. Hanbel büyük bir muhaddis ve imamdır. Hayatını hadislere göre ayarlamış, yazdığı her hadis ile amel etmiş ve fetvalarını da hadislere dayanarak vermiştir. Kendisine sorulan altmış bin fetvayı "haddesenâ" ve "ahberanâ" diye başlayarak hadisle cevaplandırmıştır.
Hadis rivâyetindeki üstünlüğünün sebepleri şöyle zikredilmiştir: Rivayet edeceği hadisleri ezberinde olduğu hâlde mutlaka kitaba bakarak okuması, Hadisler arasındaki farklar cer ve atıf harfleri bile olsa, bunları titizlikle aynen nakletmesi, âlî rivayetlere büyük önem vermesi, Mânâ rivayetine taraftar olmaması
, Hadisleri konulara göre ayırmadan, bir bütün hâlinde nakletme arzusu ve bölümlere ayrılarak yapılan rivayeti tasvip etmemesi, Garip kelimeler İçin, hadisler hakkında zan ile konuşmaktan sakınması ve o konunun uzmanlarına sorulması gerektiği gibi bir hassasiyete sahip olması, Öğrencisi Ebû Zür'a er-Râzî (v.264/877) ile hadis müzâkeresi yaptığı sıralarda nafile ibâdete düşkün olduğu hâlde, farzların dışında hiçbir namaz kılmaması, hadisle uğraşmayı daha büyük ibadet saydığını göstermektedir. Yatsı namazını mescidde kıldıktan sonra ilmine hayran olduğu hocası Vekî' b. Cerrah ile birlikte onun evine kadar yürüyerek bazı hadisleri müzâkere ederlerdi. Bir gece bu müzâkere, kapının önünde sabah namazına kadar devam etmiş, her ikisi de vaktin nasıl geçtiğini fark edememişlerdi.
Ahmed b. Hanbel 12 Rebîülevvel 241 Cuma günü Bağdat'ta vefat etmiştir. Cenazesine büyük rakamlarla ifade edilebilen kalabalıkların iştirak ettiği ve bundan etkilenen birçok kişinin Müslüman olduğu rivayet edilmektedir.
İmam Buhari Rahimehullah
İsmi, Ebu Abdillah Muhammed b. İbrahim b. el-Muğîre b. Berdezi el-Cu'fî el-Buharî'dir. Kendisine Kâfî de denir. Çünkü dedesinin babası Muğîre mecusiyken, Yeman el-Buharı el-Cu'fî Yemen'de bir kabilenin reisiydi.
H.13 Şevval 194 Cuma gecesinde dünyaya geldi. H.256 yılında 62 yaşındayken, Ramazan bayramı gecesinde vefat etti. Geride erkek çocuğu bırakmadı.
Hocaları: İlim talebi için hadis râvilerinin bulunduğu bütün şehirleri gezdi. Mekkî b. İbrahim el-Belhî, Abdullah b. Osman el-Merrûzî, Ubeydullah b. Musa el-Absî, Ebu Nu'aym el-Fadl b. Dukeyn, Ali b. el-Medînî, Ahmed b. Hanbel, Yahya b. Ma'în ve benzerleri gibi hadis hafızlarından hadis yazmıştır.
Öğrencileri: Kendisinden de pek çok kimse hadis almıştır. el-Firebrî der ki: "Buharî'nin kitabını, doksan bin kişi dinledi. Onların içinde benden başka ravi kalmadı."
On yaşında ilim talebine başladı, 11 yaşındayken ilim erbabının sorularına karşılık verir oldu.
Buharî rahimehullah, "
Sahih adlı kitabımı, altı yüz bin hadisin arasından seçtiğim hadislerle meydana getirdim. İki rek'at namaz kılmadan hiçbir hadis yazmadım" demiştir.
Bağdat'a vardığında hadis ilmiyle uğraşanlar yanına varıp kendisini imtihan etmek istediler. Yüz kadar hadisin senetleriyle metinlerini birbirine karıştırdılar. Bunları on kişi arasında paylaştırarak kendilerinden bu
hadisleri Buharî'ye sormalarını istediler. Bunların biri varıp kendi payına düşen hadisleri imam Buharî'ye sordu. O da "Bilmiyorum" diye cevap verdi. Sonra diğerleri de sırayla sordular ve hepsine de "bilmiyorum" diye cevap verdi. İlim sahipleri onun: "bilmiyorum" diye cevap vermesinden işin hakikatini bildiğini anladılar. Diğerleri ise bunu anlayamadı. Sorma işi bitince Buharî rahimehullah birinci adama dönüp: "Senin sorduğun birinci hadis şöyledir, ikinci hadis şöyledir" diye sırayla bütün hadisleri doğru olan metin ve senetleriyle verdi. Oradakiler onun ezber gücüne hayret ettiler ve üstünlüğünü itiraf ettiler.
İmam Müslim Rahimehullah
İsmi, Ebu'l-Huseyn Müslim b. el-Haccâc b. Müslim el-Kuşeyrî en-Nisabûrî'dir. H.204 senesinde dünyaya geldi. H.261 senesinde 57 yaşında iken vefat etti.
Hocaları: İlim talebi için çok çeşitli ülkeleri gezdi, Yahya b. Yahya, Kuteybe b. Sa'îd, İshak b. Rahuye, Ahmed b. Hanbel, el-Ka'nebî Harmele b. Yahya ve daha başka ilim adamlarından hadis aldı.
Öğrencileri: Bağdat'a birçok kez giderek orada hadis okuttu. Ondan da çok kimse hadis almıştır. Sahih hadisin tesbiti konusunda kendi döneminde yaşayan ilim erbabı arasında en önde gelenlerdendi.
"Müsned'i, şifahî olarak aldığım üç yüz bin hadisle oluşturdum" demiştir. Hatib el-Bağdadî de şöyle demiştir: "Müslim'in çizgisi,
Buharî'nin yoludur. O, onun ilmine bakıp hizasını belirlemiştir."
İmam Ebu Davud Rahimehullah
İsmi, Süleyman b. el-Eş'as b. İshak el-Esedî es-Sicis-tanî'dir. İlim talebi için pek çok yolculuk etti. Çeşitli beldeleri dolaştı. Muhtelif ilim adamlarından ilim aldı. Çok sayıda
kitap yazdı. Irak, Şam, Mısır ve Horasan diyarında oturan hadis âlimlerinden hadis yazdı.
İmam Ebu Davud H.202 senesinde dünyaya gelmiştir. H.15 Şevval 275 gecesinde Basra'da vefat etmiştir.
Hocaları: Buharî'nin, Müslim'in, Ahmed b. Hanbel'in, Osman b. Şeybe'nin, Kuteybe b. Sa'îd'in ve başkalarının şeyhlerinden (yani onların kendilerinden hadis aldığı ilim adamlarından) hadis almıştır.
Öğrencileri: Kendisinden; oğlu Abdullah, Ebu Ab-dirrahman en-Nesâî, Ebu Ali el-Lu'lu'î ve daha başka pek çok kimse
hadis almıştır.
Ebu Davud, kitabı Sünen'i Ahmed b. Hanbel'e arz etti, o da çok beğendi ve takdir etti.
Ebu Davud der ki: Beş yüz bin hadis yazdım, onların içinden dört bin hadis seçtim ve onları bu kitaba aldım. Kitaba ancak sahih veya sahih olması ihtimali kuvvetli olan hadisleri aldım. Bir insan için, dinini hakkıyla yaşaması konusunda bunların arasından dört hadis yeterlidir;
Bunlardan biri Resulullah Aleyhisselâm'ın "(Meşru olan) Ameller ancak niyetlerledir" hadisidir.
İkincisi: "Kişinin kendini ilgilendirmeyen şeyleri terk etmesi, Müslümanlığının güzelliğine işaret eder" hadisidir.
Üçüncüsü: "Bir kimse kendi nefsi için arzuladığını din kardeşi için arzulamadıkça gerçek anlamda Mü'min olamaz" hadisidir.
Dördüncüsü de: "Helal bellidir, haram da bellidir. Bu ikisinin arasında şüpheli şeyler vardır. İnsanlardan çoğu bunları bilmez. Kim bu şüpheli şeylerden kaçınırsa dinini ve ırzını korumuş olur, kim de bu şüpheli şeylere dalarsa âdeta bir koruluğun etrafında dolaşan çoban gibidir. Her an o koruluğa girmesi muhtemeldir. Dikkat edin kralın bir koruluğu olur, dikkat edin Allah'ın koruluğu da haram kıldığı işlerdir. İnsan bedeninde küçük bir et parçası vardır, o korunursa bütün beden korunmuş olur, o bozulursa bütün beden bozulmuş olur. İyi bilin ki, o kalptir."
Ebu Davud Rahmetullahi Aleyh ilimde, dinin gereklerini yerine getirmede ve fenalıklardan sakınmada en üst derecede idi.
Ebu Davud'dan önceki hadis âlimleri müsned ve cami adı verilen hadis
kitapları yazarlardı. Bu
kitaplar sünnet, fıkhı hükümler, kıssalar, nasihatler, geçmiş Peygamberlere dair haberler, âdaba dair hadisler vs. ihtiva eden kitaplardı. Sünen yazılınca bu konulardan herhangi biri diğerinden ayrı ve farklı olarak ele alınmadı. Bu konuların Ebu Davud'un Sünen'indeki gibi düzenli şekilde bir araya getirildiği, başka yerde görülmedi. İbrahim el-Harbî der ki: "Demirin Davud Aleyhisselâm için yumuşatıldığı gibi, Ebu Davud Sünen'ini yazınca
hadis de onun için yumuşatıldı."
İmam Ebu Abdirrahman en-Nesai Rahimehullah
İsmi, Ebu Abdirrahman Ahmed b. Şu'ayb b. Ali b. Bahr en-Nesâî'dir. H. 215 senesinde dünyaya geldi ve H.303 senesinde Mekke'de vefat etti. Hafız
hadis imamlarından biridir. Kuteybe b. Sa'îd, Ali b. Haşrem, İshak b. İbrahim, Muhammed b. Beşşar, Ebu Davud es-Sicistanî'den ve daha başka hadis âlimlerinden ilim tahsil etmiştir. Hadis ilminde çok sayıda kitabı mevcuttur. Takva sahibi bir insandı, günahlardan son derece kaçınırdı. Ali b. Ömer el-Hafız der ki: "Ebu Abdirrahman en-Nesâî bu ilimde zamanının tanınmış âlimlerinin hepsinden önde gelirdi."
Aralarında Ahmed b. Hanbel'in de bulunduğu ilim adamlarından bir topluluk Tarsus'ta toplandılar ve hepsi içlerinden İmam
Nesâî'yi seçmek üzere fikir birliğine vardılar.
Bazı yöneticiler ona
kitabındaki bütün hadislerin
sahih olup olmadığını sordular. O da; "İçinde sahih olanlar da vardır, hasen olanlar da vardır, bu ikisine yakın olanlar da vardır" diye cevap verdi. Onlar "Bize sadece
sahih olanları yaz" dediler. O da isnadında herhangi bir illet bulunan bütün hadisleri bırakarak geriye kalanlardan "el-Mucteba mine's-Sunen" adlı
kitabını oluşturdu.
İmam et-Tirmizi Rahimehullah
İsmi; Ebu İsa Muhammed b. İsa b. Sevre et-Tirmizî'dir. H.200 senesinde dünyaya geldi. H.13 Receb 279 pazertesi gecesi Tirmiz'de vefat etti.
Hadis hafızlarından. Kuteybe b. Sa'îd, Muhammed b. Beşşar, Ali b. Cad gibi ilk dönem hadis âlimleriyle görüşmüştür.
Kendisinden pek çok kimse hadis almıştır.
Hadis ilminde çok sayıda eseri vardır. Bu
kitabı meydana getirirken kaynak aldığımız
Sahih adlı kitabı bu alanda yazılmış
kitapların en kıymetlilerinden, en faydalılarından ve içinde en az tekrar bulunanlarındandır. (
7 İmamdan Sahih Kudsi Hadisler, sahih hadisler, kudsi hadisler, seyfullah erdoğmuş, sağlam yayınları , 2015 yayın yılı, yedi hadis imamı hadisler )
İmam İbn Mace el-Kazvini Rahimehullah
İsmi, Ebu Abdullah Muhammed b. Yezîd b. Mace'dir. Meşhur
Sünen adlı kitabın yazarıdır.
Bu kitap onun çalışmasının büyüklüğünü, ilminin derinliğini ve gerek temel konularda gerekse tafsilata dair konularda sünnete uymaktaki hassasiyetini ortaya koyar.
İbn Mace'nin derli toplu bir Tefsir'i, Sahabe döneminden kendi zamanına kadar ki gelişmeleri ele alan bir tarih kitabı mevcuttur. Tanınmış büyük ilim adamları ondan rivayette bulunmuşlardır. Bunların içinde, İbn Si-beveyh, Muhammed b. İsa es-Saffar, İshak b. Muhammed ve Ali b. İbrahim vardır.
İbn Mace, H. 22 Ramazan 273 tarihinde 64 yaşında iken vefat etti.
Sağlam yayınları 7 imamdan sahih kudsi hadisler kitabı nı incele diniz.