Kitap Konularına Göre Kur’an-ı Kerim Fihristi
Yazar Yavuzhan Topaloğlu
Yayınevi Gelenek Yayıncılık
Kağıt Cilt Sarı Şamua , Kalın Ciltli
Sayfa Ebat 888 Sayfa, 17x24 cm
Yayın Yılı 2017 Son baskı
Gelenek Yayınevi Konularına Göre Kur’an-ı Kerim Fihristi kitabını incelemektesiniz.
Konularına Göre Kur’an-ı Kerim Fihristi kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
MUKADDİME
İlâh teâlâ ve tekaddes hazretlerine sayıya gelmeyen şükürler olsun. Resûl-i mücteba -sallâllâhüaleyhivesellem- hazretlerine, âline, ashâbına, dolu dolu selâmlar olsun.
Kur'ân-ı Kerim bir hayat kitabıdır. Hem dünya hem ahiret içindir. Yıldızlardan, güneşten, ay'dan, madenlerden, ırmaklardan, rüzgârlardan, gölgelerin uzayıp kısalmasından, sosyal sorunların çözümlerinden, insanlarla nasıl konuşulması gerektiğinden, sokakta yürüme âdâbından, insanın yaratılışından, ana rahmindeki durumundan, cennetten, cehennemden, kavimlerin ibretlik hallerinden, dinler tarihinden, ev içinde aile fertlerinin birbirlerine karşı sorumluluklarından, kıyametten, devlet yönetiminden, miras taksiminden, ordu düzeninden, bitkilerden, hayvanlardan, kelime tahlilinden, çocuk eğitiminden, dava'ların çözüm şeklinden, sıkıntılı durumlarda ne yapılması gerektiğinden...vb. dünya ve ahirete müteallik her hususta "tafsile külli şey'in"(l) sırrınca kapsamlı bir şekilde bahseder.
İlk Peygamber ile son Peygamberin söyledikleri temelde birdir. Hiçbir Peygamber diğerini, hâşâ, tekzîb etmez. Bütün Peygamberler birbirlerini tasdik ederek tebliğde bulunmuşlardır. Hepsi insanları tevhide davet etmişlerdir. Kur'ân, bütün ilâhi mesajların özetidir!
Hâdiseleri tâ zaman öncesi dönemden alıp ebediyete bağlamıştır. Kur'ân'ı yaşayan birey, hane, mahalle, şehir, ülke dünyadaki birçok üzüntüden ârî olmuştur. Efendimiz-aleyhisselâm-'ın; Sünnetimi yaşayan dünya fitnesinden kurtulur, müjdesince. Çünkü O'nun ahlâkı; Kur'ân, idi. Kur'ân'ı yaşayan birey vefat etse de, toplumlar ve devletler tarih sahnesinden çekilse de eserleri ile yaşamış, takdir bulmuşlar. Sonraki kuşaklar bu eserlerden müstefîd olmuşlar. Maddeten gelişmiş ülkelerin içinden çıkamadıkları sosyal ve bireysel sorunlar bir Müslüman birey ve toplum için sorun değildir. Bu istikâmette yaşayan tadat edilemeyecek sayıda insan tarihe adını altın harflerle yazdırmıştır. Çokları birbirlerini görmemesine, farklı coğrafya ve zamanlarda yaşamasına rağmen bu hep böyle olagelmiştir. Bu hususta Kur'ân-ı Kerim rüşdünü isbât etmiştir. Bu dahi onun ilâhi bir mesaj olduğunun delilidir. Kur'ân, emirlerine itaat edildiği takdirde ideal insanı, ideal devleti ve ideal toplumu taahhüd eder. O insan başka insanlara, o toplum başka toplumlara, o devlet başka devletlere zarar vermez, veremez çünkü Kur'ân müsaade etmez. Herkesin elinden, dilinden emin olduğu birey, toplum ve devlet ortaya çıkar.
Burada bireye ve topluma düşen görev; bu mesajı okumak, tanımak, anlamak ve yaşamaktır! Nasıl ki bir anne çocuğunu doğduğu günden itibaren nelerden hoşlanır, nelerden hoşlanmaz, amaçları nelerdir.. .vb. her şeyi ile tanır, öylede bu ilâhi mesajı tanımalıyız. Bize neyi emretmiş? Bizi neden nehy etmiş? Bizi nereye ulaştırmak istiyor? Bizden nasıl bir insan olmamızı istiyor? Nasıl bir toplum, aile olmamızı istiyor...bilmeliyiz. Konularına Göre Kur'ân-ı Kerîm Fihristi
Kur'ân-ı Kerîm'de her bir konu farklı boyutlarla zikrolunmuştur. Mesela namaz; sûre-i En'âm'da "Namazı ikâme edin" (2), sûre-i Bakara'da "Bir de sabırla, namazla yardım isteyin."(3) sûre-i Tevbe'de "Namaza ancak üşene üşene gelmektedirler" (4) şeklinde. Görüleceği üzere; bir ayet emir, diğeri tavsiye, diğeri ihtar kipinde! Bunun gibi her konu âdeta bir ışığın prizmada yedi renk olması gibi farklı açılardan yorumlanmıştır.
Bu tasnifin bir amacı da ilâhi kitabımızın bu yönünü ortaya koymaktır.
Hiçbir meâl Kur'ân'ın birebir açıklaması olamaz. Çünkü; Kur'ân Arabca'dır! (5)
Bazı mübârek ayetlerin konumu aynı olsa da meâllerinin aynı olmadığı görülebilir. Nedeni şudur ki; çeşitli meâl ve tefsirlerden yararlanılmıştır. Bir de insanları araştırmaya sevk etmek istedik.
Bu tasnif muhakkak daha da genişletilebilir. Herkes Kur'ân'dan kendi ihtisâs alanına göre istifade edebilir. Şu konu, şu ayet de burada olabilirdi, diyebilir. Mesela "ilim" kelimesi türevleri ile birlikte yüce kitabımızda yedi yüz elli yerde zikrolunmuştur. Bunların hepsini toplamak kitabın hacmini çok büyütür ki eserin amacı dışına çıkılmış olur. Önemli olan insanları araştırmaya yöneltebilmek. Araştırdıkça tanıma, tanıdıkça yakınlaşma, yakınlaştıkça muhabbetin artarak devam edeceği aşikârdır. İnşaallâh gün gelir 77.000 kelimenin, hattâ üçyüz küsür bin harfin ansiklopedik bir tasnifi yapılır. Tabi bu, ferdi çalışma işi olmaktan çok heyet işi.
Kur'ân-ı Kerîm'de "şu kadar konu başlığı var / şu sayıda konu var" demek imkânsızdır. Zira "Yemin olsun bu Kur'ân'da insanlar için her türlü temsili anlattık. Belki düşünürler de (öğüt alırlar)." (6) ayeti gereğince her türlü konu anlatılmıştır. İlim ve fen ilerledikçe bu daha da ortaya çıkacak.
Bu çalışmadan yola çıkarak diğer tefsirlerden de ayetlerin mânâlarının ve nüzul sebeplerinin araştırılmasını tavsiye ederiz.
Rabbim yüce kitabımızı tanımamızı, yakınlaşmamızı, mûcibince amel etmemizi ve muhabbetimizin ziyadeleşmesini nasib etsin. De ki; "Rabbim! Benim ilmimi artır." (7) Rabbimiz ilm-i Kur'ân'ınımızı, ilm-i dinimizi ziyadeleştirsin. Lehülhamd elimizde bir mizan var.
"Kur'ân kalpleri diriltir. Bu ilim ölüm mesabesinde olan cehâleti yok eder."(8)
Gönül ister ki yüce kitabımızın bütün kelimeleri ansiklopedik bir çalışma şeklinde araştırmacılar için tasnif edilse. Tabi ki bu bir ekip işi. Bireysel bir çalışma ile neredeyse imkânsız. Dileriz bu çalışma bu hususta bir kapı aralar.
Emeği geçen tüm din kardeşlerimizden Rabbimiz ebeden ve dâimen râzı olsun. Rızası ile ödüllendirsin, takvâ sahiplerine imam eylesin.
"Ya Rab! Bu satırları acz-ü taksir içinde sahife-i ömrüne yazmağa çalışan bu abd-i hakiri ve bunları hüsn-ü nazarla okuyup ona hayırhah olanları öyle bir nefs-i mutmainne ile râzı ve merzî olarak Sana rücu' edip cennetinle cemâline eren hâlis kulların zümresine ilhâk eyle" (9)
"Onlar Kur'ân'ı düşünmezler mi? Yoksa kalplerinin üzerinde kilitler mi var? (10)
Kur'ân-ı Kerimi dikkatle inceleyenler; insanların kazanabileceği bütün şan ve şerefi, dünya ve ahirete ait bütün selamet ve saadeti onda bulacaklarına asla şüphe etmezler. (11)
"Sizin en hayırlınız Kur'ân'ı öğrenen ve öğreteninizdir."
En güzel tefsir; ayetin ayet ile tefsiridir. Çünkü Kur'ân Ahsen-et tefsirdir. (12) Sonra Efendimizin-sav-in hadisleri. Vahyun yûhâ. (13) En büyük mü-fessir Efendimiz-sav-dir. Sonra 4 halife daha sonra başta İbn-i Abbas-ra-, İbn-i Mesud-ra-, İkrime-rha-, Hasan Basri-rha- ... vd. olmak üzere sahabe-i kiram ve tabiin hazeratıdır. Asr-ı saadetten sonra tefsir ve hadis alanında çok ciddi çakmalar olmuştur büyüklerimizin mekanları cennet olsun.
Dileriz senede en az bir defa'da olsa İslam alemi "Tefsir-Meal-Siyer-Kıraat Hat-Tebliğ..vb." mühim hususlarda şura tertib eder Hac mevsiminde.
İlim nakildir, biz sadece naklettik.
Vemâtevfikî illâbillâh.
Not: Bu eser on küsür senelik bir çalışmanın sonucunda âlem-i İslâm'a ar mağan edilmiştir. Teşhis ettiğiniz eksik ve hataları yavuz.t@mynet.com adresimize bildirmenizi rica ederiz.!
24 Cemaziyelahir 143£ 24 Mart 2017 / Adam
- Sûre-i Yusuf / 111
- Sûre-i En'âm / 72
- Sûre-i Bakara / 45
- Sûre-i Tevbe / 54
- Sûre-i Fussilet / 3
- Sûre-i Zümer / 27
- Sûre-i Tâ hâ / 114
- Ruhu'l Beyân (7/527)
- Elmalılı Tefsiri (5821)
- Sûre-i Muhammed / 24
- M.Esad Erbili /Mektubat
- Sûre-i Furkan / 33
- Sûre-i Necm / 4