Kitap Bidayetül Müctehid ve Nihayetül Muktesid, Mezhepler Arası Mukayeseli İslâm Hukuku
Yazar İbn Rüşd
Tercüme Ahmed Meylani
Yayınevi Ensar Neşriyat
Kağıt Cilt Sarı şamua - Ciltli, 3 Cilt takım
Sayfa Ebat 1.992 sayfa - 16.5 X 23.5 cm
Yayın Yılı 2017
İbn Rüşd Bidayetül Müctehid ve Nihayetül Muktesid, Mezhepler Arası Mukayeseli İslâm Hukuku kitabı nı incelemektesiniz.
Ensar Yayınları 3 Cilt Bidayetül Müctehid ve Nihayetül Muktesid Mezhepler Arası Mukayeseli İslam kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıylaoku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert Olandır. Alak 1-2
İbn Rüşd, Bidâyetü'lMüctehid'de, hem kitabın bütünü, hem de incelediği her bir kitap açısından, son derece sistemli bir yol izler. Her kitabın başında, ele alacağı konuları belirtir. Konuları işlemeye başlayınca, müctehidlerin ittifak ettiği noktaları belirterek söze başlar. Daha sonra da ihtilâf ettikleri meseleleri ele alır. İhtilâf edilen meselelerde, belirleyebildiği bütün müctehidlerin görüşlerini tasnifli bir biçimde sunar. Bu ihtilâfın sebebi klişesiyle, ihtilâflarının kaynağını belirtir. Her görüşün dayanağını ve iç tutarlılığını ya da tutarsızlığını belirttikten sonra, doğruya yakın gördüğü görüşü tercih eder; bazan da tamamen kendine has yeni bir görüş ortaya koyar.
İbn Rüşd, genel olarak Mâliki mezhebine bağlı olmakla birlikte, iç tutarlılığı açısından sakat gördüğü noktalarda bu mezhebi eleştirmekten de geri kalmaz. Ele aldığı konuları seçerken, âyet ve hadislerde açıkça belirtilmiş (=mantûk) ya da bu belirtilenlerle ilgili olup kendileri hakkında açık bir düzenleme bulunmayan (=meskût) konuları ele almaya ve bu çerçevenin dışına taşmamaya büyük bir özen gösterir. Ayrıca, kendi zamanında tartışma konusu olan ilgi çekici meselelere de yer verir.
--------------------
İbn Rüşd'ün Bidâyetü'l-Müctehid'i, Mezheblerarası Mukayeseli İslâm Hukuku (=hüâf) alanındaki eserlerin en meşhurlarından biridir. Bu kitap, İbn Rüşd'ün hem Maliki mezhebini, hem de genel olarak mukayeseli fıkıh ilmini çok iyi kavradığını ortaya koyar. Bidâyetü'l-Müctehid, Kitâbü't-Tahâret''ten Kitâbü'l-Akdiye'ye kadar ftırûu'l-fıkh'ın bütün konularını içine alır.
İbn Rüşd, Bidâyetü'l-Müctehid de, hem kitabın bütünü, hem de incelediği her bir kitap açısından son derece sistemli bir yol izler. Her kitabın başında ele alacağı konuları belirtir. Konuları işlemeye başlayınca, müctehidlerin ittifak ettiği noktalan belirterek söze başlar. Daha sonra da ihtilâf ettikleri meseleleri ele alır. İhtilâf edilen meselelerde, belirleyebildiği bütün müctehidlerin görüşlerini tasnifli bir biçimde sunar. "Bu ihtilâfın sebebi" klişesiyle, ihtilâflarının kaynağını belirtir. Her görüşün dayanağını ve iç tutarlılığını ya da tutarsızlığını belirttikten sonra, doğruya yakın gördüğü görüşü tercih eder; bazan da tamamen kendine has yeni bir görüş ortaya koyar. İbn Rüşd, genel olarak Maliki mezhebine bağlı olmakla birlikte, iç tutarlılığı açısından sakat gördüğü noktalarda bu mezhebi eleştirmekten de geri kalmaz.
İbn Rüşd, Bidâyetü'l-Müctehid de ele aldığı konuları seçerken, âyet ve hadislerde açıkça belirtilmiş (=mantûk) ya da bu belirtilenlerle ilgili olup kendileri hakkında açık bir düzenleme bulunmayan (=meskût) konuları ele almaya ve bu çerçevenin dışına taşmamaya büyük bir özen gösterir. Ayrıca, kendi zamanında tartışma konusu olan ilgi çekici meselelere de yer verir. Hadislerin değerlendirilişinde, İbn Abdilberr'e büyük güven duyar.
Değerli bilgin Muhammed Hamidullah, Endülüslü meşhur hukukçu İbnü'l-A-rabi'nin, Bağdad'a gelip, hilaf ilminin kurucusu Debûsî'nin (ö. 430/1039) eserlerini kopya ettiğini ve Batı İslâm dünyasında yaydığını, bu sebeple de İbn Rüşd'ün hukukî eserlerinin Debûsî'den mülhem olduğunun düşünülebileceğini belirtir[89] Bu konu, gerçekten ciddî bir mukayeseli incelemeye muhtaçtır. Yaptığımız kısa bir incelemeden elde edebildiğimiz izlenime göre, Debûsî'nin mukayeseli fıkıh alanındaki şaheseri el-Esrâr fîi-Furû'u ile İbn Rüşd'ün Bidâyetüi-Müctehidi arasında iktibas ilişkisi bulunmuyor. Ancak, İbn Rüşd'ün, selefi Debûsî'den yararlanmış olma ihtimali uzak değildir. Bununla birlikte, belirtmek gerekir ki, Bidâyetü'l-Müctehid, İbn Rüşd'ün bütün şahsiyet çizgilerini yansıtmaktadır.
Üsküdar Vaizi, muhterem Kazım Ünsal'a, eksik gördüğü yerleri bildirdiği için, özellikle teşekkür ederim.
Vecdi AKYÜZ İstanbul 1991; 2014
Diğer Özellikler |
Stok Kodu | 9786059991650 |
Marka | Ensar Neşriyat |
Stok Durumu | Bu ürün geçici olarak temin edilememektedir. |
9786059991650