Kitap Muhtarül Ehadisin Nebeviyye İzahlı Tercümesi, Hadisi Şerifler ve Vaaz Örnekleri
Yazar Es Seyyid Ahmet Haşimi
Tercüme Abdülkadir Akçiçek
Yayınevi Salah Bilici Kitabevi
Kağıt - Cilt Sarı şamua, Bez ciltli
Sayfa - Ebat 808 sayfa, 17x24 cm
Yayın Yılı 2008 , baskı 2012
Salah Bilici Kitabevi Yayınları tarafından hazırlanan Muhtarül Ehadisin Nebeviyye İzahlı Tercümesi kitabını incelemektesiniz.
Salah Bilici Muhtarül Ehadisin Nebeviyye İzahlı Tercümesi Hadisi Şerifler ve Vaaz Örnekleri kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
Muhtarül Ehadisin Nebeviyye İzahlı Tercümesi, Hadisi Şerifler ve Vaaz Örnekleri
SEN AHMED-İ MAHMUD-U MUHAMMED'SIN EFENDİM
RESULÜLLAH S.A. EFENDİMİZ (571- 632)
RESULÜLLAH S. A. EFENDİMİZ'in soyu. Hz. İbrahim'e ulaşır.. Soyunda puta tapmış tek kişi yoktur. Kureyş kabilesinden ve Haşimoğullarındandır.
Babasının adi: Abdullah.. Annesinin adi: Amine.. Mekke-i Mükerreme'de dünyaya geldi.. Dedesi ona: MUHAMMED adını verdi.. Annesi de: Ahmed..
Doğumundan iki ay kadar evvel babası, altı. yaşına vardığında da annesi vefat etti.
Doğduktan sonra dört yaşına kadar sütannesi Halime'nin yanında kaldı; altı yaşına kadar da öz annesinin..
Sekiz yaşına kadar, dedesi, Abdülmuttalib'in yanında kaldı. Sonra dedesi ölünce, amcası Ebu Talib'in yanına gitti..
On iki yaşında iken, amcası Ebu Talib ile, Suriye'ye ticaret için gitti.
On yedi yaşında iken de, amcaları Abbas ve Zübeyr ile Yemen ticaretine..
Yirmi yaşında iken, Ficar harbine amcaları ile katildi; fakat ok atmadı ve kimsenin kanını akıtmadı.. Bunu takiben, Hilf'ül-Füdul adı ile kurulan bir adalet cemiyetine katıldı..
Yirmi beş yaşında, Hz. Hatice ile evlendi..
Otuz beş yaşında iken, Kabe'de hakemlik yaptı ve Hacer-i Esved'i yerine eli ile koydu.
Kırk yaşında peygamberlik geldi. Bu peygamberlik devresi, 23 yıl sürdü. Bunun 10 yılı Mekke-i Mükerreme'de, son 13 yılı ise, Medine-i Münevvere'de geçti..
Hicri, altmış üç (Milâdi tarihe göre: 61) yaşında üten ebedi âleme göç etti. Allah ona salât ve selâm eylesin..
Hz. Ali (Kv.), RESULÜLLAH S.A. EFENDİMİZİ şöyle vasfederdi:
- «Ne çok uzun boylu, ne de uzuvları birbirine girmiş kısa boyluydu.. Kavmin uzuna yakın orta boylusuydu..
Saçı, ne çok kıvırcık, ne de düzdü. Kıvırcıkla düz arası dalgalıydı.
Yüzü etli, alnı çıkık değildi. Yüzünde zatına has bir yuvarlaklık vardı.
Kırmızı ile akın karışımı beyaz tenliydi.
Karası çok kara, akı da çok ak iri gözlüydü. Kirpikleri de uzuncaydı.
Kemik başları ve omuz kemikleri iriceydi. Vücudu kılsız ve tüysüzdü. Yalnız göğsünden göbeğine kadar kamış gibi uzayan hafif bir tüy vardı.
Elleri ve ayakları etliceydi. Yürüdüğü zaman, yüksek bir yerden iniyor muş gibi, ayağını yerden kuvvetlice kaldırırdı.
Birine iltifat edeceği zaman, bütün vücudu ile dönerek iltifat ederdi
İki dalı arasında nübüvvet mührü vardı. Peygamberlerin sonuncusuydu.
İnsanların en cömerdi ve en iyi kalinisiydi.. En doğru sözlüsü ve en yumuşak tabiatlısıydı. Muaşerette en keremlisi idi.
Onu ilk gören kendisine karşı bir heybet duyar tanışıp görüşünce de hoşlanır ve severdi.»
HAK'TAN BİZE SULTANI MÜEYYED'SİN EFENDİM
Âcizane bu enerimi hocam ve efendim EMİN HAFIZZADE
Seyyid H. M. Tevfik HARPUTÎ Hazretlerinin aziz ruhuna ithaf ediyorum.
Abdulkadir AKÇİÇEK
ESERİMİZİ TAKDİM EDERKEN
Anlaşılacağı üzere eserimiz,
izahlı bir HADİS-İ ŞERİF tercümesidir, Bu eserimizi okuyacakların hemen hepsi,
HADİS-İ ŞERİF, cümlesinin ifade ettiği manayı bilir.. Ama, bilmeyenler de olabilir.. Biz burada daha çak bilmeyenleri düşünerek, kısaca tarifini yapıp geçeceğiz..
Şöyle ki:
Ravisi itimada şayan; anlatmak istediği mana, Âyet-i Kerimelerin ruhuna uygun; üslubu düzgün ve zayıflık, düzensizlik gibi hallerden beri olduktan sonra: Peygamber S.A. efendimize ait olduğu bildirilen her mübarek kelâmın adı:
HADİS-I ŞERÎF'dir.. Hem de: SAHİH..
HADİS-İ ŞERİF'lerin durumu, ravilerin ve rivayetlerin sıhhatine göre değişir.. Mesela: Aziz hadis, salih hadis, garib hadis ve zaif hadia gibi.. Biz bu yazımızda onlardan bahsetmiyeceğiz.. Çünkü onlar, ayrı bir mevzudur-; tafsili ciltlere sığmaz.. Bu mevzuda geniş malûmat isteniyorsa, usul kitaplarına bakmak daha faydalı olur.. Bizim burada verebileceğimiz kısa malumat, haliyle yeterli olamaz..
HADİS-i ŞERİF'ler, daha ziyade Ayeti Kerimelerin şerhi mesabesindedir. Bilhassa dinî ahkâmın icrasında.. Özellikle itikada taalluk eden yerlerde, dikkatli olmak icab eder.. Şerhine bakmadan ve ehline sorup ifade ettiği mana derinliğini anlamadan dalmamalıdır.. Sonra, Allah korusun; boğulmak işten bile değildir..
Amel işine gelince, meali 691 numaralı Hadis-i Şerifte bulunan şu manaya dikkat etmelidir:
— «Sünnet, ikidir: Farzdaki sünnet.. Bir de farz olmayandaki sünnet.
Farzda bulunan sünnetin aslı Allah-ü Taâlâ'nın kitabındadır.. Onu almak bir hidayet; terki ise dalâlettir..
Aslı Allah-ü Taâlâ'nın kitabında olmayan sünnete gelince, onu almak bir fazilet; terketmek ise, hata sayılmaz..»
Ancak, burada büyük zatların şu hükmünü hemen arzetmek yerinde olur; diyorlar ki:
— Sünneti kasden terk, şefaatten mahrum kalmaya sebeb olur.. Sonra... onun .ümmeti olduğumuzu neyle isbat edeceğiz?.
Şunu da unutmamalı ki: Gördüğümüz her Hadisi Şerifle mutlaka amel etmemiz gerekmez. Bir
Hadisi Şerifin hükmünü, bir başka Hadis-i Şerif neshetmiş; yani, hükümsüz bırakmış olabilir. Bunu da ancak muhaddis, hatta müçtehid vasfını haiz zatlar bilebilir. Bu sebeple; gerek itikad, gerek amel bakımından daima onların eserlerinden alınan
Hadis-i Şeriflere önem vermeliyiz., sonra., izleyeceğimiz yol, seçeceğimiz hedef, onların tevil ve tefsirine göre olmalıdır. İşte bu eserde geçen Hadisi Şerifler, yolumuzda daima bize ışık tutacak ve hedefimizi gösterecek niteliktedir.. Sebebine gelince: Hemen hepsi, bahsini ettiğimiz muhaddis, hatta müçtehid zatların eserlerinden seçilerek alınmıştır..
TERCÜMEMİZE ESAS ALDIĞIMIZ ESER
İsmi: MUHTAR'ÜL-EHADİS'İN-NEBEVİYYE VEL-HİKEM'İL-MUHAM-MEDİYYE. Kısaca manası şudur: SEÇİLMİŞ
NEBEVİ HADİSLER VE MUHAMMEDİ HİKMETLER...
Şöyle manalandırmak da mümkündür: ÜZERİNDE PEYGAMBERLİK BUĞUSU TÜTEN SEÇİLMİŞ
HADİS-İ ŞERİFLER VE MUHAMMED'İN S.A. BURAM BURAM TÜTEN HOŞ KOKUSUNU TAŞIYAN HİKMEETLER..
Elimizde bu eserin dokuzuncu ve onbirinci baskıları var. Fakat biz tercümemizi daha ziyade dokuzuncu baskıya göre yaptık.. Dokuzuncu baskı, Hicri: 1375 (M. 1955), onbirinci baskı ise, 1378 (M. 1959- da yapılmıştır. İki baskı da Mısır'da yapılmıştır. Ve ikisi de, 204 sayfadır..
Her iki baskının kapağında da şöyle bir not vardır: Bu eser; BUHA-Rİ, MÜSLİM, TİRMİZÎ, NESEÎ, İBM-İ MACE, EBU DAVUD, MUVATTA, CAMİ-İ SAĞİR, CAMİ-İ KEBİR, TERGİB ve TERHİB vb. en sahih muteber hadis kitaplarından intihap edilmiş 2000 Hadis-i Şerifi müştemildir..
Eser iki kısımda toplanmıştır. Birinci kısım: Harf sırasına göre tertib edilen
Hadis-i Şeriflerdir. İkinci kısım ise: Aynı mevzu ile ilgili Âyet-i Kerime ve
Hadis-i Şeriflerdir,
Birinci kısımda tam
1397 Hadis-i Şerif vardır ve bazısı mükerrerdir. İkinci kısımda ise, 79 ders vardır. Her derste; yerine göre bir veya birçok Âyet-i Kerime ve
Hadis-i Şerif vardır..
Hasılı eser, bir bütün olarak günümüzün pek çok ihtiyaçlarına cevap verecek niteliktedir.
ESERİ TELİF EDEN ZAT
Bilindiği gibi, bu eseri telif eden zatın adı şudur: ESSEYYİD AH-MED HAŞİMÎ.. Babasının adı. İbrahim; dedesinin adı da, Mustafa..
Bu muhterem zatın sülâlesi, ÎMAM-I HÜSEYİN'e r.a. dayanıyor; ki böylece, NESL-I PÂK-I PEYGAMBERİ'den olduğu anlaşılmış oluyor..
HAŞİMİ künyesini de, bu sebeple almıştır..
Şeyh Muhammed Abduh'un talebelerindendir.
Sağlığında birçok önemli vazifelerde bulunmuştur.. Mısır'da Cemiyet-i İslâmiye medreseleri müdürlüğünü ve İngiliz Viktorya mektepleri murakıplığını bu meyanda sayabiliriz.
Pek çok eserleri vardır.
Tercümesini sunduğumuz bu eser, ancak onlardan bir tanesidir..
Bilinen eserleri şunlardır:
USLUB'ÜL-HAKÎM, CE-VAHİR'ÜL-EDEB,
CEVAHİR'Ü L-RELÂGA,
ESSAADET'ÜL-EBEDİY-YETİ FİDDİYANET'İL-İSLÂMİYYE..
Hicrî: 1295 (M. 1878) de dünyaya gelmiş; 1362 (M. 1943) de vefat etmiştir.
Büyük bir ihtimalle: Mısır'da doğmuş ve Mısır'da 67 yaşında vefat etmiştir..
Allah rahmet eylesin..
BİZİM TERCÜMEMİZİ VE ŞERHİMİZ
Şüphesiz bu tercümesini ve şerhini yaptığımız eser, ilk defa bizim elimizde meydana gelmiyor.. Daha ünce üç tercümesi çıktı.. Biri tamamını diğerleri de bir kısmını neşretti. Bu sebeple bu eseri tercüme vazifesi bize düştüğü zaman düşündük.. Şöyle ki:
a)Daha başka eserlerden olamaz mıydı? öyle ya, kütüphanelerde, tercüme sırası bekleyen pek çok eser vardı..
b)Şimdiye kadar çıkan tercümeleri yeterli değil miydi?.
c)Şayet biz yaparsak, ne gibi bir yenilik getirebiliriz.. Yapılan tercümeler gibi olacaksa, hem faydasız; hem de boşa zaman harcanmış olurdu..
Bütün bunları günlerce düşündük.. Kararımızı verdik; diğerlerinden daha faydalı olacağı kanaati ile gördüğünüz bu eseri sizlere sunuyoruz: Kıymet ölçüsü sizlerde..
Şüphesiz tercüme edilecek daha başka eserler de vardı... birçoğunu tetkik ettik.. İçlerinde sıkı bir ilim mizgecinden geçen pek kıymetli eserler vardı. Onlardan bir kısmı, yazıldığı zamanın ihtiyacına göre; bir kısmı da sırf ilmî meselelerde bir müracaat kitabı olarak kalmak için yazılmış.. Bilhassa dinî ihtiyaçlarına çare arayan ve bir an evvel huzura kavuşmak isteyen kardeşlerimiz, onlardan pek istifade edemezlerdi.. Şüphesiz ihtiyaca cevap verecek vasıfta olanlar da vardı; ama, bizim de tercih hakkımız vardı..
İşte, sizler İçin biz, bu eseri tercih ettik..
Şimdiye kadar çıkan ve bu enere ait olan tercümeler yeterli değil; çünkü tercümedir. Kanaatimizce, Ayet-i Kerimenin
tercümesi yapılamayacağı gibi, Hadis-i Şerifin de yapılamaz.. İlim adamlarımız bu mesele üzerinde durmalıdır; son zamanlarda bu işin heveslileri çoğaldı.. Ama bu iş, hevesle olmaz; sırf tercümelerde hata çok olur.. Nitekim, işi ciddî olarak ele alanlar, şerhsiz ve izahsız tercümeyi tercih etmiyorlar..
Eserimizi, cümle müslüman kardeşlerimizin durumunu nazara alarak hazırladık.
Başa, Peygamber S.A. efendimizin özet olarak hayatını aldık.. Onun
Hadis-i Şerifini okuyan her müslüman kardeşimiz, özet olarak hayatı hakkında bir malûmat sahibi olmalıdır..
* *
Her Hadis-i Şerif için, yerine göre uzun; yerine göre kısa bir şerh verdik.. Kolayca okunması ve derhal göze çarpması için, metin tercümeleri, büyük ve siyah harflerle yaptık..
**
Yalnız
kitabın aslında geçen ilk ve son ravisi hakkında kısa ve öz bilgi verdik; menkıbesini yazdık.. Daha önce anlatılmışsa, anlatıldığı yeri bildirdik.. Ayrıca bir yanlışlığa mahal kalmaması ve arzu edilen zatın menkıbesini kolayca bulup okumak için, bütün ravileri isimlerine göre harf sırası ile tasnif ettik.. Bu tasnif cetveli, eserimizin sonundadır..
* *
Ravi menkıbeleri, şerh'den ayırd edilmesi için, italik harflerle yapılmıştır..
**
önce anlatıldığı gibi, bu eserin birinci kısmı, harf sırasına göre tertib edilmiştir.
Tercüme ve şerhini okurken, hangi harfle başlayanlara alt olduğunu anlatmak için,
Arabça asıl harfini başa koyduk.. Ayrıca, bu harflere ait bir liste, eserimizin sonunda..
Ayrıca bu birinci kısımda geçen bütün
Hadis-i Şerifleri mevzularına göre ayırdık.. Ve harf sırasına göre tasnif ettik.. Listesi, eserimizin son kısmında dır..
Eserimizin ikinci ve son kısmı, dersler ve vaazlardır; nefsin İslahına ve terbiyesine dair.. Biz o kısma başlamadan evvel, bilhassa dinî bir vazifede bulunan zatlara faydalı olur, kanaati ile, muhtelif eserlerden derlediğimiz bazı önemli hususları anlattık.. Özellikle nefislerinde tatbik etmeleri gereken altı hususa işaret ettik..
Ayrıca bu kısmın bir de fihristini yaptık; diğerleri ile beraber sonuna ekledik..
NETİCE : Bu eser bir bütün olarak, metin ve şerh., en az, beşyüze yakın eser taranarak hazırlanmıştır. Üslup ve ifade bakımından.. Türkçemizin bütün güzelliğini bu eserde bulacaksınız.. Okuyacaksınız; bıkmadan., usanmadan..
TEŞEKKÜR VE DUA
Böyle bir eserin hazırlanmasını, bu âciz kuluna nasib ettiği için Allah'a hamd olsun..
Sonra, bu eserin hazırlanmasında maddî ve manevî yardım payı olan bütün kardeşlere teşekkürler; dualarımıza onlar da dahildir..
Ömür takvimi her gün, azar anar kopmakta ve kanatlanıp uçmakta.. O kanatlara hayır takıp uçuramayanlar daima ziyandadır. Bütün mesele bu ziyandan kurtulmaktadır.. Bu uğurda kardeşlerimize faydalı olabilirsek, ne mutlu bize..
Dâvamız, Allah'a ibadetten sonra, insanlığa hizmettir.. Habib-i Ek-remi hürmetine, bu yolda bizi muvaffak kılmasını dileriz..
Okuyunuz ve okutunuz..
Çünkü bu yolda gelen ilk emir okumaktır..
Allah'a emanet olunuz..
Abdulkadir AKÇİÇEK
20 Şaban 1386
3 Aralık 1966
İstanbul
MUKADDİME
Allah'a hamd olsun..
Ki o, izzet ve celâl sahibidir. Keremi bol, ihsanı çoktur.
Efendimiz Muhammed'e salât ve selâm olsun..
Ki o, en güzel huyları benimsetmek için gönderilmiştir.. Ve o, istisnasız bütün yaratılmışlardan üstün kılınmıştır.
Bu salât ve selâm onun âline de olsun..
Ki onlar, birer bayrak olan sünnetin kandilleridir.
Bu salât ve selâm onun ashabına da olsun..
Ki onlar, şer'ı yolların ve dinî ahkâmın açığa çıkarılması için canlarını seve seve verdiler..
Kalan müçtehid imamların da, bu salât ve selâm'dan nasibi olsun.
Çünkü bunlar, islâm'ın şerefini korumak için çalıştılar.. Münkirlerin karşısında dimdik durdular.. Yorulmadılar, sarsılmadılar..
Şimdi arz edelim:
Sünnet-i Nebeviye: Kuran-ı Kerim'den sonra, ilimlerin en kıymetlisi, şeref ve fazilet bakımından en yükseği olduğu bir luıkikattır..
Çünkü şer'ı, yani Islâmî hükümlerin sütunları onun üzerinde yükselmektedir. Sonra, Kur'an âyetlerinin, mücmel mânalarının tafsili onunla yapılmaktadır.
Bu neden böyle olmasın?.. Çünkü onun çıkış merkezi:
— (O boşuna konuşmaz; onlar, kendisine gelen vahiyden başka değil.) (NECM, 84)
Âyet-i Kerimeleridir..
Ancak o, tefsir etmektedir, yüce KİTABI,
Çünkü o, Rabbinden geleni konuşan NEBİ *
**
Altı
sahih hadis kitabını mütalâa ettiğim zaman, —BUHARI, MÜSLİM, NESEl, TİRMlZİ, EBU DAVUD, IBN-I MAC E— şunu istedim: Aslında güzel olan o EHADİS-İ NEBEVİYYE'nin en güzellerini ve onlardan en çok Muhammedi hikmet kokusu tütenleri seçeyim.. Bir kitap haline getireyim..
Ta ki bu eser, içtimaî ihtiyaçlara cevap veren şeyleri ihtiva etsin.. Sonra, Islâmî topluluğun istediği mevzuları içine almış bulunsun..
Ve... harf sırası ile tertip edilmiş olsun..
Yaptım...
Allah subhandır.. —Noksan sıfatlardan münezzeh ve kemâl sıfatları ve muttasıftır..— Yücedir.. Yardım taleb edilecek makam orasıdır.. ( Salah Bilici Kitabevi, Muhtarül Ehadisin Nebeviyye İzahlı Tercümesi kitabı, muhtarül ehadisin kitap, hadisi şerifler vaaz örnekleri, muhtarül ehadisin kitabı, tercümesi, salah bilici kitapları, es seyyid ahmet haşimi kitapları )
Müellif
Es-Seyyid Ahmed'el-Haşimi
Salah Bilici Kitabevi Yayınları Muhtarül Ehadisin Nebeviyye İzahlı Tercümesi kitabını incele diniz.