Kitap Talim Tecvid ve Kıraat
Yazar Kurra Hafız Ramazan Pakdil
Yayınevi M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı ( ifav )
Kağıt Cilt 2.Hamur - Karton Kapak İnce Cilt
Sayfa Ebat 400 Sayfa - 16x23.5 cm
Yayın Son Baskı 22. Baskı
Marmara ilahiyat vakfı yayınları ( ifav ) Talim Tecvid ve Kıraat adlı kitabı incelemektesiniz.
Ramazan Pakdil Talim Tecvid ve Kıraat kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
TAKRİZ
Hâfız Ramazan Pakdil üstadımızın, "Talim, Tecvid ve Kıraat" adlı eserini baştan nihayete kadar satır satır okudum. Uzun bir çalışmanın ve yorulmaz bir çabanın mahsulüdür. Çok hoşuma gitti. Çokça istifade ettim. Diğer tecvid kitaplarından farklı taraflarım gördüm. Otuz yılı aşkındır beraberiz. 33 yıldır beraber mukabele okuyoruz. Kur'ân-ı Kerîm'e olan saygı, sevgi ve hassasiyeti tartışılmaz. Kur'ân-ı Kerîm tilâvetindeki hassasiyetini bu güzel eserde de en ince noktasına kadar görmek mümkün. İnce eleyip, sık dokumuş, o güzel tilâvetini adeta esere nakşetmiştir.
Kıraat ilminde üstad oluşu eseri daha da güvenilir kılmıştır. On bölümden meydana gelen eser, efradım câmi ağyarını mânidir.
Ramazan Pakdil kardeşimi bu gayret ve meydana getirdiği eserinden dolayı kutluyorum. Cenâb-ı Allah'tan değerli yazarın bu kitabıyla ümit ettiği Kur'ân'a hizmet gayesini gerçekleştirmesini, bu eserini kendisi için zâd-ı ahiret kılmasını ve Kur'ân yolunda hizmet edenlerin sayılarım artırmasını niyaz ederim.
Prof. Dr. Nihat TEMEL 15.11.2012
M.Ü. İlahiyat Fak. Kur'ân-ı Kerîm Okuma ve Kıraat İlmi Anabilim Dalı Başkanı
Ö N S Ö Z
Bizleri varlıklar içinden seçip, eşref-i mahlukat insan olarak yaratan; insanlar içinden seçip İslâm ve hidayet nimeti bahşeden; Müslümanlar içinden seçip, içimize Kur'ân-ı Kerîm'i okuma ve okutma meyli, muhabbeti ve iradesi veren; Kur'ân okuyanlar içerisinden seçip Kur'ân'ı güzel okuma kabiliyeti veren; Kur'ân'ı güzel okuyabilenler içerisinden seçip, hafız olabilme şerefini lütfeden, hafızlar içerisinden seçip kıraat ilmi, aşere-takrib-tayyibe ilimlerini ehil üstadlar-dan okuma, öğrenme, icazet alma imkânım bahşeden; mezun olduğu eğitim kurumunda (Diyanet İşleri Başkanlığı Haseki Dînî Yüksek İhtisas Merkezi Kıraat Bölümünde) 38 senedir ilm-i kıraat hocalığı makamında istihdam eden, bu vesilelerle sayısız nimetlerle beraber birçok talebeye ta'lim, tecvid ve ilm-i kıraat okutma lütuf ve ihsanında bulunan; seçilmişlerin en seçilmişi Muhammed Mustafa (s.a.v)'nın en büyük mirasına vâris kılan Rabb-i Rahîm'ime sayısız hamd ü sena ederek başlarız.
O'nun Kutlu Elçisi, Kâinatın Efendisi, Peygamberlerin Sultam, beşer olarak Kur'ân'ın İlk Mübelliği, Muallimi, Müfessiri, Hafızı, Kârii, Mukrii, Nâşiri, Canlı Kur'ân Cenâb-ı Hazreti Muhammed
Mustafa (s.a.v)'ya sayısız salât ü selâm olsun, deriz. Şefaat-i uzmasına nailiyyet niyaz ederiz.
Bu salât ü selâmları, Peygamberimiz (s.a.v)'den günümüze kadar Kur'ân ve kıraat ilmini okuyarak, okutarak, eser yazarak, kitabî ve şifahî bizlere ulaştıran bilcümle kurrâ-i kiram hazeratının ve Kur'ân üstadlarımn ruhlarına, özellikle eserlerinden yararlandığımız kıraat âlimlerinin ve bunların içinde ülkemize kıraat ilmini taşıyan ve büyük eserler veren İmam İbnül-Cezerî Hazretlerinin ruhlarına, kendisine ulaşıp ilm-i kıraatin İstanbul tariki, sufî mesleğini kitabî ve şifahî ahzeylediğim üstadımız Reisül-Kurrâ Hafız Abdurrahman Gürses merhumun ruhlarına, bizlerin bu yoldaki tahsil hayatımıza maddî ve manevî katkıda bulunan bilcümle ehl-i himmet ve ashab-ı hayrâtın dahî ruhlarına gönderiyoruz. Rabbim ulaştırsın. "Selâm" ismiyle mukabelede bulunsun. Bu ism-i şerifi hürmetine dünya ve ahiret saadet ve esenliği lütfeylesin.
İbnül-Cezerî Hazretlerinin Tayyibe'nin Mukaddimesi'nde ve Mukaddime'nin Mukaddimesi'nde de dediği gibi Rabb'imizin kitabını nazil olduğu gibi (tertil ve tecvid ile) okuyanlara da salât ve selâm olsun.
Kur'ân'ı okutanlara da salât ü selâm olsun. Hattâ Kur'ân'ı seven (Kur'ân hizmetlerine maddî ve manevî destek veren ehl-i himmet ve ehl-i hizmet kimse) lere de salât ü selâm olsun.
Bimennihî Teâlâ, Rabbimizin lütuf ve ihsanıyla 1980 yılında Diyanet İşleri Başkanlığı Haseki Eğitim Merkezi'nde kıraat hocalığından itibaren gerek Haseki'de gerekse İstanbul'daki başka kurslarda ve mahfellerde ta'lim ve tecvid okuttum. Tecvidi okuturken bir kitap takip etmezdim. Eski ve yeni kaynakları okur, onların özetini talebeye sunardım.
Ta'lim ve tecvid okuttuğum mahfellerin birisinde hoca talebelerimden Müslim Kaban ve Ali Güven hocalar da bana derslerde yardımcı olmak üzere bulundular. Tecvid dersini ilgi ile dinlediler, not aldılar. Daha sonra bana: "Hocam, siz bu bilgi ve birikiminizi bir kitaba dökseniz, bir tecvid kitabı yazsanız..." diye müracaatta bulundular. Ben de eslâfın her şeyi yazdığım, benim yazacak bir şeyim olmadığını, hocamın da bir tecvid yazmadığım, yazılan eserlerle iktifa ettiğini, benim de öyle yapmak istediğimi ifade ettimse de arkadaşlarım: "Hocam herkes bu eserlere ulaşamaz, ulaşsa bile sizin gibi okuyup, anlayıp özetleyemez. Meselâ biz, sizin anlattığınız tecvid notlarından yararlanıyoruz, talebelerimize okutuyoruz. Şayet siz bir kitap yazmayacaksanız biz o notlarımızı kitaplaştırsak, siz de bir tashih etseniz, biraz daha derli toplu olsa, talebelere de dağıtsak..." gibi bir teklif sundular. Ben de makul buldum, kabul ettim. Kendi gayretleri, bazı hoca arkadaşlarımın ve seçkin becerikli talebelerinin yardımı, Kadıköy İmam Hatip Lisesi okul idaresinin, okul aile birliğinin ve bazı hayırsever velilerin desteği ile bizim tecvid anlatımlarımız "Tecvid Notları" adı altında Kadıköy Anadolu İmam Hatip Lisesi'nin bir kültür hizmeti olarak kitaplaştırıldı. Ben de tashihini yaptım, sonunda gerekli gördüğüm bir iki konuyu ilâve ettim. Birinci baskısı Ocak 2001'de, ikinci baskısı Şubat 2005'te yapıldı. İlk iki baskı bu hâliyle basıldı, dağıtıldı ve bitti.
3. baskıda önemli gördüğümüz ve yine kendi araştırmalarımızın bir ürünü olan, "Dudak Talimi, Temsilî Okuma, İstiâze ve Besmele" konularım da ilâve ederek "ilaveli Tecvid Notları" adım verdik.
4.baskıyı, âcizane kitabımıza olan rağbetten dolayı Kasım 2008'de tekrar isteklilerin hizmetine sunduk.
4.baskıda ise zamanın getirdiği imkânlardan da istifade ettik. Teknolojiden yararlanacak olanlara tecvid bilgisini sesli ve görüntülü olarak okuduk. Kitabımızın Türkçe kısımlarım, alanında uzman sevgili dostumuz Seyfullah Kartal okurken, örneklerin okunmasını bizzat kendimiz yaparak dinleyenlerin ve görenlerin istifadesine sunmuş olduk. Sesli ve görüntülü çalışmamızın son bölümüne namaz duaları, namaz sûreleri, bazı kısa sûre ve aşırlar bizzat tarafımızdan okunarak istifadeye sunulmuştur.
İmam-Hatip Liselerinin, Kur'ân Kurslarının, Diyanet İşleri Başkanlığı Tashih-i Huruf Kursları ve benzeri eğitim kurumlarının kitabımıza duyduğu ihtiyaçtan dolayı, Ekim 2011'de 6. baskıyı yapmak zorunda kaldık.
Elinizdeki bu baskı, eserimizin 11. baskısıdır. Burada tecvidimizi bir hayli genişlettik ve zenginleştirdik. Verdiğimiz bilgilerin kaynaklarını gösterdik. Ancak her tecvid kitabında bulunabilen bazı konuları ise malum olduğu için kaynak göstermeye gerek duymadık. Kaynak gösterirken, en sağlam kaynaklardan İbnül-Cezerî merhumun kaynaklarına ağırlık verdik. Merhum hocam Hafız Abdurrahman Efendi, İbnül-Cezerî için "Sözü hüccet kabul edilen çok büyük bir zattır." derdi. Bizim tecvidimiz de hüccetli olsun diye, İbnül-Cezerî'nin mensur eserlerinin yamnda manzum eserlerine de müracaat ettik. Her konunun sonuna o konu ile ilgili İbnül-Cezerî'nin Mukaddime'sinden veya Tayyibe'sinden bazı babların ya da seçme beyitlerin hem metinlerini aynen aldık hem de tercüme ettik. Bundaki gayemiz yalmz delil getirmek değildir. Bunun yanı sıra bu beyitleri okuyucunun nazar-ı dikkatine sunarak onun çok sağlam bir tecvid ve kıraat kaynağı olduğunu bilmelerini sağlamaktır. Ayrıca böyle sağlam bir kaynağı ezberlemelerini tavsiye ve temin etmektir. Çünkü bu ilimlerin şiire dökülüş gayesi, bunları ezberleyerek bu ilme ait çok önemli konuları hafızaya almaktır. Yeri geldiğinde bunları, ayet ve hadis gibi hüccet (delil) olarak da kullanmaktır.
Bu geniş çalışmamızı konularına göre 10 bölüme ayırdık. Her bir bölümün içeriği, içindekiler kısmında görülecektir. Kitabımızın sonuna da müracaat ettiğimiz kaynakları ekledik.
"Tecvid Notları" kitabımızın 5 ve 6. baskılarındaki sesli ve görüntülü okumalarımızı da bu çalışmamızda genişlettik. İmam Hatip Liseleri, İlahiyat Fakülteleri, Diyanet İşleri Başkanlığı Tashih-i Huruf Kurslarının ezber müfredatlarını kapsayacak şekilde tanzim ettik. Bunu yaparken, Kur'ân'nı sürat yönünden üç okunuş usulü (bir kısmım tahkik, bir kısmım tedvir, bir kısmım hadr) ile okumaya özen gösterdik.
Kitabımızın -usulüne uygun kullanıldığı takdirde- hem hoca meslektaşlarımıza hem talebe kardeşlerimize yararlı olacağı, her iki grubun da işlerini büyük oranda kolaylaştıracağı kanaatindeyiz. Uygulamaları doğru anlayabilmek ve verebilmek için seslendirmeler takip edilmeli, dinlenmeli ve talebelere oradan alındığı gibi verilmelidir. Elbette bunlar talebeye verilirken, talebenin kavrama kapasitesinin dikkate alınması ve seviyelerine inilmesi önem arzeder. Bunun için, bazı uzun konular hoca tarafından özetlenebilir veya can alıcı noktaların altı çizilerek talebeden o bilgileri öğrenmesi ve doğru olarak uygulaması beklenebilir. Talebenin seviye ve kapasitesi uygunsa, -beyitlerin ezberlenmesi başta olmak üzere- geniş bilgi talebeye aktarılmalıdır. Burada talebenin seviyesi ve kapasitesinin tespiti, hocanın tecrübesiyle doğru orantılıdır.
Harflerle ilgili mahreç ve sıfat bilgileri verildikten sonra harflerin harekelerinde, sükûnlarında, şedde ve idğâmlarında ağız ve dudak şekillerine değinildikten sonra harf ta'limi uygulamasına ağırlık verilmelidir. Harflerin önce resimleri, isimleri, müsemmâları iyi öğretilmelidir. Sâkin, şeddeli ve harekeli, hattâ medli okunuşları hoca tarafından uygulamalı olarak gösterilmelidir. Sonra doğru telaffuzlar alınana kadar talebeyle beraber okunmalı, daha sonra diğer okumalara geçilmelidir. Diğer tecvid konuları da sırasıyla bunlardan sonra parça parça işlenmelidir.
Merhum hocamız Hafız Abdurrahman Gürses, harf ta'limine ağırlık verir: "Bu işin temeli budur, eslâfımız bunu böyle yaptılar, ben de önüme gelen talebenin seviyesi ne olursa olsun bunu okuturum." der bizlere de öyle tavsiye ederdi. Biz de senelerce ta'lim çalışmalarımızda öyle yaptık ve şöyle bir vecize geliştirerek, "Bu işin hafriyatı, harfiyatıdır" dedik.
Velhâsıl elinizdeki bu kitap ve sesli dokümanlar değişik tür yemek malzemeleri gibidir. Talebenin durumuna, seviyesine göre Kur'ân sofrası hazırlamak hocanın işidir. Hoca sofrayı hazırlayacak, küçüklü büyüklü talebe bebelerin veya babaların hazmedeciği, kavrayıp algılayabileceği şekilde talebeye sunacaktır. Talebeler de bu kitabı ve konularım tekrar tekrar okumalı, seslendirmeleri dinlemeli, anlayamadıkları noktaları hocaları veya bilen biriyle müzakere etmelidir. Her tekrar okuyuşta daha iyi kavrayacakları, kendilerini geliştirecekleri muhakkaktır.
Bu vesileyle talebe-hoca bu kitabı ve dokümanları okuyan herkese başarılar diliyorum, güzel Kur'ânımızı nazil olduğu gibi güzel okumalarını, mecur olmalarını, Kur'ân-ı Kerîm'in şefaatine nail olmalarım ve olmamızı yüce Mevlâ'dan niyaz ediyorum.
Anlatılanlar, anlatılması istenenler, bizim de hizmet amacıyla anlatmak istediklerimiz biraraya gelince, "Tecvid Notları" kitapçığımız birazcık büyüdü. Tecvidimizin adım da istişare ile, bütün konularını kapsayacak şekilde "Ta'lim, Tecvid ve Kıraat" koyduk.
Baştan beri bu eserin hazırlanmasında teşvikleri ve destekleri olan herkese; aile efradım ile beraber özellikle Müslim Kaban, Ali Güven, Faruk Salman, Ali Hüsrevoğlu, Burhan Öztürk, Kadıköy Anadolu İmam Hatip Lisesi öğretim kadrosundan, okul aile birliğinden, talebelerinden, eserin bu güne gelmesinde katkısı olan herkese; eser yayma girmeden önce bilgilerinden, eserlerinden ve tecrübelerinden yararlandığım bütün hocalarıma özellikle Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi emekli öğretim görevlisi Prof. Dr. İsmail KARAÇAM hocama ve ayrıca hoca arkadaşlarıma; hususen talebem olduğu hâlde somadan mesai arkadaşım olan ilmine güvendiğim her fırsatta konuları kendisiyle müzâkere ettiğim Haseki Dinî Yüksek İhtisas Merkezi Kıraat Hocası Talip Akbal Bey'e; eserin tashihi için gözden geçiren yine Haseki hocalarından Abdullah Yücel Bey'e, Kadıköy İ.H.L. öğretmenlerinden Faruk Salman Bey'e, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kur'ân-ı Kerîm Okuma ve Kıraat ilmi Anabilim Dalı Başkam Prof. Dr. Nihat Temel Bey'e ve talebemiz Mehmet Şimşek Bey'e, Hüseyin Uzun Bey'e, ilk baskılarından itibaren kitabın oluşmasında büyük katkısı olan ve son baskıyı dijital ortama aktarabilmek için 8-9 aydır yoğun hizmetleri arasında bu işe vakit ayıran benim dijital kâtipliğimi yapan Müslim Kaban kardeşime ve ona destek olan hoca ve talebe kardeşlerimize, yavrularına, yavrularımıza sonsuz şükranlarımızı sunuyor, ecirlerinin zayi olmamasını, ahirette Kur'ân-ı Kerîm'in hepsine ve hepimize sahip çıkmasını, şefaat etmesini Cenab-ı Erhamür-Râhimîn Allah'ımdan niyaz ediyorum.
Kurrâ Hâfız Ramazan PAKDİL
28 RebiuT-Evvel 1434 / 9 Şubat 2013 Sahrayıcedit - Kadıköy / İstanbul
KURRÂ HÂFIZ RAMAZAN PAKDİL
1949 yılında UşakTn merkez Bağbaşı köyünde doğdu. İlkokulu köyünde okudu. Hıfzını Uşak Kur'an Kursunda bitirdi. 1965 yılında İzmir'de Kestanepazarı İmam-Hatip ve İlahiyatta Öğrenci Yetiştirme Derneği Yurdu'na yerleşti. 1971 yılına kadar orada kalarak, İmam-Hatip Lisesi'nin orta kısmını dışarıdan bitirdi. Lise kısmını içeriden okuyarak, 6. sınıfta Karşıyaka İstasyon Mescidi'nde ilk imamet görevine atandı. İki sene burada imamlık ve tahsil hayatını beraber sürdürdü. 1973 yılında, kıraat okuyabilmek için görevini ve okulunu İstanbul'a naklettirerek tahsil hayatını İstanbul'da sürdürdü. 1973 yılında İstanbul İmam-Hatip Lisesi'ni bitirdi. O yılın yaz tatilinde Bayezit Camii Baş İmamı Reisül-Kurrâ Hafız Abdur-rahman Gürses merhumdan Kıraat-ı Aşere okumaya başladı. Aynı yıl, İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü'nü kazanarak, Aşere ve Enstitü tahsilini beraber götürdü. 1977 yılında ikisini beraber bitirdi. Bu arada Diyanet İşleri Başkanlığı Haseki Eğitim Merkezi Kıraat Bölümü'ne müracaat ederek, imtihanla Takrib kısmına kabul edildi. 1979 yılında Haseki'nin ilk mezunları ile birlikte Takribi de bitirerek icazet ve sertifika aldı. 1980 yılında aynı kuruma asistan hoca olarak görevlendirildi. Bununla birlikte Kadıköy Müftülüğü'ne bağlı Kireçhane, Haserenler ve Tüccarbaşı camilerinde imam-hatiplik, Erenköy Kur'an Kursu'nda öğretmenlik ve son olarak Osmanağa Camii'nde imamlık yaptıktan sonra, 1992 yılında Haseki Eğitim Merkezi'ne kıraat öğretmeni olarak atandı. 2002 yılına kadar da sadece öğretmenlik yaptıktan sonra emekli oldu. Hâlen aynı kurumda, yeni adıyla Haseki Dinî Yüksek İhtisas Merkezi'nde fahrî Kıraat Öğretmeni olarak hizmetinin yanında, çevredeki Kur'an Kurslarında ta'lim, tashih-i hurûf ve kıraat dersleri vermektedir. Otuz sekiz senedir ilm-i kıraat okuttuğu ve yöresinde kıraat okutan en kıdemli kurrâ hâfız olduğu için kendisine ŞEYHU'L KURRA ünvanı da verilmiştir. Evli ve dört çocuk babasıdır.