Kitap Şifa-i Şerif
Yazar Kadı İyaz
Tercüme Naim Erdoğan - Hüseyin S. Erdoğan
Yayınevi Bedir Yayınevi
Kağıt Cilt 2.Hamur - Ciltli, Büyük boy
Sayfa Ebat 791 Sayfa - 16x24 cm
2024 son baskı
Bedir Yayınları, Kadı İyaz tarafından yazılan Şifa-i Şerif adlı kitabı incelemektesiniz.
Şifayı Şerif kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
Şifa-i Şerif
Peygamberimizin yüksek hayatı ümmeti için ve bütün beşeriyet için imtisal nümunesi, fazilet örneğidir. Bu faziletkâr ve melekuti hayatın her safhasını Siyer-i Nebevi ilmi sinesinde toplamıştır. Gönüllerde din duygusunu ve aşk derecesinde Allah, Peygamber sevgisini ancak siyer İlmi uyandırır ve beşeriyeti melekuti fazilet şahikalarına yükseltir. Siyer ilminin en güzel tasnif olunmuş bir kitabı da hiç şüphesiz Kaadı İyaz 'ın (Eş-şifa bi Ta'rif-i Hukuki'l-Mustafa) sıdır.
BİSMİLLÂHÎRRAHMANİRRAHÎM
NAŞİRİN ÖNSÖZÜ
Hamdü Sena bütün âlemlerin Rabbi olan Allah'a (celle celâlühu) mahsustur. Salât ü selâm, iki cihan güneşi, medar-ı iftiharımız, Peygamber efendimiz Muhammed Mustafa'ya, âline ve ashabına olsun.
Dinî bilgileri, Müslümanlara öğretmekle yükümlü olan her Müslüman gibi, biz de bu kudsî görevi yerine getirmek gayreti içindeyiz. Bu gaye ile işe başlayıp, bu güne dek Allah'ın izniyle Müslüman halkımızın istifadesine sunduğumuz eserlerimize bir yenisini daha katmış bulunuyoruz.
Daima Müslüman halkımıza hizmet etmeyi şiar edinen Bedir Yayınevi Kadı İyaz'ın Şifa namındaki çok meşhur kitabım, zamanımızın kıymetli din bilginlerinden muhterem Hüseyin Sûdi Erdoğan ve Nairn Erdoğan hocalarımıza tercüme ettirerek, büyük gayretler neticesi elde edilen bu kıymetli eser ayrıca bir heyetin kontrolünden titiz bir şekilde geçirildikten sonra Müslüman halkımızın istifadesine sunulmuştur.
Her türlü hastalıklara şifa, dertlere deva olan peygamber (Sallallahü aleyhi ve Sellem) in hadis-i şeriflerinin bir açıklanmasından ibaret olan bu eserin, hasseten milletimizi, ammeten bütün Müslümanların bugün mübtela oldukları maddî ve manevî çeşitli hastalıklarına şifa, dertlerine deva olmağa vesile olmasını Cenab-ı Hak'tan dileriz.
Gayret bizden tevfık Allah'dan.
Essalât-ü vesselâmü âlâ Resûlina Muhammedin ve âlihi ve sahbihi ecmain.
BEDİR YAYINEVİ
ESERİ TETKİK ve TAKDİM
A. FİKRİ YAVUZ (İstanbul Eski Müftüsü)
Kâinatta mevcut canlı ve cansız bütün varlıklar, başlangıç ve son halleriyle, hali hazır durumlariyle ayrı ayrı incelenip üzerlerinde düşünüldüğü zaman, bunlarda beşer üstü bir san'atın, âlemler üstü bir kudret ve iradenin, akılların kavrayamayacağı bir ilmin hakimiyeti hissedilir ve görülür; böylece insan acziyetini itiraf ederek Hâlık Teâlâ karşısında boyun eğip kulluk görevine yönelir. İnsanı bu şerefli hale çıkaran biricik vasıta, ondaki akıldır; çünkü türleri ve özellikleri sayılamayacak kadar çok ve değişik olan yaratıklar içerisinde insan; aklı sayesinde en mükemmel varlık olmuştur. Eşyanın değerlendirilmesi ve bunların beşeriyet hizmetinde kullanılması, yaratıcıya ibadet edilip derece kazanılması hep bu akılla mümkündür. Bununla beraber insan, biçim ve keyfiyet yönü itibariyle de yaratıkların en güzeli ve en mükemmelidir.
Varlıklar âlemini yaratan Vacib Teâlâ hazretleri Tın Sûresi'nin 4. âyet-i kerimesinde:
"Biz, gerçekten insan cinsini en güzel bir biçim ve kıvamda yarattık" buyurmakla, insanın seçkin özelliklerine dikkatimizi çekiyor.
Daha sonra, bu akıl sayesinde insanlar en doğru yolu bulsunlar, dünyada güzel bir düzen içinde yaşasınlar, ahirette de saadete ersinler diye, onlara kendi içlerinden peygamberler gönderdiğini yine Allah Teâlâ şu âyet ile bize bildiriyor:
"O insanlara, içlerinden peygamber gönderdik ki, (kavmine) şöyle desin: Allah'a ibadet edin. Sizin ondan başka İlâh'iniz yoktur. Artık ondan korkmaz mısınız?" (23/33)
Böylece insanlar içerisinde en seçkin olanlar, insanlara hak yolu gösteren ve Allah'ın elçileri bulunan Peygamberlerdir. Peygamberler içerisinde de en faziletli ve en seçkin olanı Hazreti Muhammed (Sallallahü aleyhi ve Sellem) efendimizdir; zira onun hakkında Cenab-ı Hak şöyle buyuruyor:
"Biz, seni âlemlere rahmet olarak gönderdik" (1) ve "Biz seni insanların tümüne gönderdik, cenneti müjdeleyici ve azabı haber verici bir peygamber olarak..." (2)
Sonra da yüce Peygamberin vasfına işareten:
"Gerçekten sen, çok büyük bir ahlâk üzeresin" (3) buyuruyor.
Aynı zamanda peygamber silsilesinin sonu ve tamamlayıcısı... Artık kıyamete kadar getirdiği din ve ahlâk geçerli ve bakî... Bu hususta Allah Teâlâ şöyle buyuruyor:
"Hazreti Muhammed, Allah'ın elçisidir ve peygamberlerin de sonuncusudur." (4)
İlim ve ahlâkını doğrudan doğruya Vacib Teâlâ Hazretlerinden alan ve O'nun terbiyesi altında yetişen kemalât ve hikmetle dolu Peygamberi tanımak O'na itaat etmek ve onun yolunda gitmek asıl gaye... Zaten Peygamberler aracılığı ile Allah'a ibadet edilsin diye yaratılmıştır insanlar. Akıl nimeti ile tanımayıp öğrenmedikçe, kime nasıl itaat edilir ve kurtuluşa erilir?
işte tek kurtuluş yolu, O yüce peygamberi tanımak ve O'nu örnek edinme yoludur. Bu hususta Cenab-ı Hak şöyle buyurmaktadır:
"Allah'ı ve âhiret gününü arzulayan kimseler olarak Resûlüllah'da uyacağınız ve edineceğiniz güzel bir haslet vardır." (5)
Böyle şanı yüksek ve vazifesi büyük olan bir Peygamberin şahsiyetini tanımadan, ahlâkını öğrenmeden, mucizeleri karşısında eğilmeden, emir ve yasaklarını bilmeden onun yolunda bulunmak mümkün mü? Değişik akıllarımızın idraki ölçüsünde Peygamberimizi tanımak mecburiyetindeyiz ve daima bu sorumluluk içindeyiz. Bizi bu sorumluluktan kurtarmak ve dolayısıyla sevab kazanmak ve mukaddes emanete hizmet etmek için öteden beri İslâm âlimleri Peygamber efendimiz hakkında sayısız denecek kadar eserler yazmışlar, akıllarının yettiği, istidatlarının imkân verdiği ölçüde tam bir ihlâsla onun kemalâtını anlatıp tanıtmaya çalışmışlar ve onu örnek edinmeye teşvik etmişlerdir. Bu eserlerle İslâm dinine büyük hizmetlerde bulunulduğu şüphe götürmez bir gerçektir. Ancak meyvaları kolaylıkla devşirilen ağaçlar gibi, eserler içerisinde faydalanılması kolay olanı vardır. Şimdi tercemesi sunulan Kadı iyaz Hazretlerinin "Eş-Şifâ bi-Ta'rîf-i Hukukı'l-Mustafa " adlı kitabı bu kabil eserlerden biridir. Asırlar boyu cami ve medreselerde okutulmuş, bir vird halinde hatmine devam olunmuştur. Derli toplu bir ifade ile kaleme alınmış olup Resûlüllah (Aleyhissalâtü vesselâm)'ın her yönü bakımından tanıtılması için azamî titizlik gösterilerek en sağlam deliller şahit tutulmuştur.
Enbiya Sûresi: 21/107
Sebe Sûresi: 34/28
Kalem Sûresi: 68/4
Ahzab Sûresi: 33/40
Ahzab Sûresi: 33/21
Bu eser, daha önce Osmanlıca'ya terceme edilmişti; fakat kullanılan ifade çok ağır olduğundan bugünkü nesil tarafından anlaşılabilecek bir halde değildir. Çok isabetli bir teşebbüs ve gayretle bu eser, (muhterem Naim Erdoğan, Hüseyin S. Erdoğan) beyler tarafından türkçemize kazandırılmış bulunuyor. Bu büyük hizmetlerinden dolayı kendilerine teşekkür ederken, okuyucuların da bundan faydalanarak o manevî nurdan hissemend olmalarını Yüce Allah'dan niyaz ederim.
Kitabın muhtevası hakkında bilgi vermeden önce, eserin yazarını tanıyalım:
Eseri arapça olarak hazırlayan Kaadı îyaz'dır. Künyesi (Ebu'l-Fadl) olup babasının adı Musa'dır. Meşhur âlimlerden ve ediblerden biridir. Hicrî 476 yılında Septe şehrinde doğmuştur. Sonra Endülüse geçerek Kurtuba ve diğer ilim merkezi olan şehirlerde bulunup buralarda ilim tahsil etmiştir.
Uzun zaman Septe'de ve bir aralık da Gırnata'da kadılık görevinde bulunmuştur. Ömrünün sonlarına doğru Merakeş'e (Fas'a) hicret etmiş ve H. 544 yılında orada vefat etmiştir. Allah'ın rahmeti üzerine olsun... Önemli eserlerinden bir kısmı şunlardır:
a) Kitabu'l-ikmal (Müslim Şerhi)
b) Envaru'l-Meşarik (Seçme Hadîsler)
c) Et-Tenbihat (Garib Hadîsler hk.)
d) Eş-Şifâ bi-Ta'rîf-i Hukukı'l-Mustafa (Tercemesi sunulan eser)
Bahis konusu olan bu son eserinin pek çok şerh ve haşiyeleri vardır. Kâtip Çelebi'nin beyanına göre bu şerhler içinde en güzeli, Tilmisan Ebû Abdullah Muhammed'in yazdığı "Şerhu mâ Temesse'l-Hacetü îleyhi min Elfazı'ş-Şifâ" adlı iki ciltlik eserdir. (6)
KİTABIN KONULARI:
Kitabın ihtiva etmiş olduğu konular dört kısımda toplanmış ve her kısım da ayrıca bab ve fasıllara bölünmüştür. Biz, burada ana hatlarıyla her kısımdaki konuyu göstereceğiz. Teferruat için kitabın fihrist kısmından faydalanılabilir.
(6) Keşfu'z-Zunûn: C. II, s. 1052-1055 Kamusu'l-A'Iâm: C. Vf s. 3540
Birinci Kısım: Kâinatın efendisi Peygamber (Sallallahü aleyhi ve Sellem) e tazim etmek.
a) Vacib Teâlâ Hazretlerinin Peygamberi övmesi,
b) Allah Teâlâ Hazretlerinin, hem ahlâk, hem de suret yönünden bütün güzellikleri ve her iyiliği onda toplamış olması,
c) Peygamberin, Hak Teâlâ katındaki kadrim bildiren sahih ve meşhur haberler,
d) Hâlık Teâlâ Hazretlerinin, Peygamber elinde izhar buyurduğu büyük mucizeler ve alâmetler. Peygambere has kılınan özellikler.
İkinci Kısım: insanların Peygambere karşı yüklendiği sorumluluklar ve yerine getirmeleri gerekli haklar.
a) Peygambere iman etmenin, onun emirlerine boyun eğmenin, sünnetine bağlı olmanın farziyyeti,
b) Peygambere sevgi beslemenin, ondan öğüt almanın lüzumu,
c) Peygamberin emrini büyük kabul etmek, O'na saygı göstermek ve O'na sadık kalmak,
d) Peygambere Salât-ü Selâm getirmenin hükmü ve fazileti.
Üçüncü Kısım: Hazreti Peygamber hakkında muhal ve mümteni olan şeylerle, hakkında caiz olan.
e) Din işlerine ait olan şeyler,
f) Dünya işlerine ait olan haller.
Dördüncü Kısım: Hazreti Peygamberde noksanlık gören veya O'na dil uzatan kimse hakkındaki cezaî hükümler...
Hulâsa, hayatın sirrî ve ulvî gaye, iki cümlecikte toplanmakta O Yüce Peygamberi tanımak, O'na uymak...
Değil yalnız Müslümanların, kıyamete kadar devam edecek insan ve cin neslinin bu esrara vakıf olup ondan feyiz almaları dileği ile Allah Teâlâ Hazretlerinden hidayet ve istikâmet niyaz ederim.
A.Fikri Yavuz
26.12.1975
Okuyucuların dikkatine!..
Size sunulmakta olan bu kitab, kendisinden evvel İslâm âlimlerinin bu konuda yazmış olduktan kitabların en güzellerinden biridir. Musannifi Kaad-ı İyâz (Rahimehullah) Maliki mezhebinin büyük fukahasındandır. Ayrıca Hadis ilminin sayılı âlimlerindendir. Hadis İlmi ve Usul-u Fıkıh ilmince hangi hadisin hüküm hususunda ne derecede olduğunu belirleyebilecek yetkiye sahibdir. Ayrıca Usul-ü Dinde hüküm ifade edebilecek sözlerin neler olduğunu görür ve ona göre sözünü söyler muhakkik ve İslâm âlimidir. Bu özellikleri İslâm âlimlerince kabul edilmiş ve eserlerinde belirtilmiştir. Bu bakımdan eserini okuyanların bu özellikleri gözden uzak tutmamaları gereklidir. Kitabın metninde delil olarak gösterilen Ayet-i Kerîme ve Hadis-i Şeriflerin İslâm İmam ve âlimlerince vaz'olunmuş ilimlerce nasıl değerlendirildiğine —hiç değilse— çoğunlukla nasıl kabul edildiğine yeterince vâkıf olmadan itiraz'a kalkışmamak doğru bir tutum olur kanısındayız.
Kitabtaki Hadis-i Şeriflerin Kütûb-ü Sitte'de olanları için gerekli tahriçler sahife altlarında gösterilmişdir. Bunları verirken, olabildiği kadar, Hadis-i Şerifin Sahihayn'ın ve Sünen-i Erbaa'nın hangi kitab ve hangi babında tahric olunduğuna işaret edilmiştir.
a-Bugün ellerde mevcut Kütüb-ü Sitte baskıları değişik olduğundan çoğunda önce kitab numarası, sonra ismi, sonra babı ve sonra da Hadis-i Şerifin numarası gösterilmiştir. Kavmin adı en sonda verilmiştir.
b-Kütübü Sitte'den mada diğer hadislerde İmam Suyutî'nin "Menahil-üs Safa" adlı Şifa Tahricinin sahife numaraları verilmiştir. ( Şifa-i şerif kadı iyaz kitap, şifayı şerif kadı iyaz, şifayı şerif, şifayı şerif tercümesi, şifayı şerif kitabı, bedir yayınları şifa i şerif, şifayı şerif kitabı, kazı iyaz )
Muharric Nizamoğlu
Bedir Yayınları, Kadı İyaz tarafından yazılan Şifa-i Şerif adlı kitabı incele diniz.